Vlugge ontbijt of lunch smoothies

Mocht je een keer weinig tijd hebben of gewoon geen zin in een boterham bij je ontbijt of lunch? Dan heb ik een gezond en snel alternatief voor je. Een blender of staafmixer is wel nodig. Anders is er niets vlug aan dit recept.

Varieer naar hartelust met de fruitsoort(en). Mijn voorkeur heeft ongeschild fruit. Heb je een hekel aan velletjes, die je bij de peer bijvoorbeeld soms nog wel eens proeft, schil het fruit dan. Maar weet dat je dan wel wat vitaminen mist. En laat deze smoothie niet te lang staan na bereiding anders krijg je pap. Maar ik garandeer je dat hij voor die tijd al op is.

wat heb je nodig?
Voor 1 persoon:
Of:
Een half glas melk, soyamelk, kokos of amandelmelk met een half glas magere yoghurt
Of:
Een heel glas melk, soyamelk of amandelmelk (circa 250ml).

Als fruit:
-1 appel ongeschild wel gewassen
-Of een flinke hand aardbeien zonder kroontjes
-Of 1 banaan
-Of een peer gewassen en ongeschild
-Of een halve mango geschild en in blokjes
Maar een combinatie van deze fruitsoorten is ook te gek! Maar doe er dan niet meer dan ongeveer 1,5 stuk fruit in (dus halve banaan, halve appel en paar aardbeien, of halve peer, hele appel etc).

En eventueel met:
Een halve avocado of 2 gewelde dadels

Wil je wat minder textuur of houd je niet van velletjes, dan kan je de peer natuurlijk schillen.

Als laatste:
1 eetlepel Brinta

Optioneel:
(volle theelepel) honing
en/of 1 ijsblokje

De how to:
Was het fruit en snijd in grove stukken. Voeg alle ingrediënten samen en blender dit tot deze helemaal fijngemalen zijn. Is je smoothie te dik omdat je veel fruit hebt gebruikt of teveel yoghurt? Voeg dan nog wat melk toe.
Voeg een ijsklontje toe en blender deze eventueel mee voor een ijskoud resultaat. Proef en voeg voor de zoetekauw wat honing toe en blender een laatste keer.

Drink smakelijk.
Tips/tweaks:
-Mix ook eens een stukje verse gember mee met bijvoorbeeld 200 gram bevroren mango ter vervanging van vers fruit voor een ijskoude verrassing.
-Laat de Brinta weg en vervang deze voor een handje ongezouten cashewnoten of amandelen.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *