Recensies van mijn boek “De man die koken kan”

De man die koken kan kookboek

The results are in. Ja mensen, nadat ik zelf al een aantal keer met de billen bloot ben gegaan op deze blog, figuurlijk gesproken dan, was er ook nog iets anders belangrijks. De meeste recensies van de man die koken kan zijn binnen. Ik ging schrijftechnisch, fotografisch, en receptkundig behoorlijk in mijn nakie door de boekwinkels. Wederom figuurlijk.

Ik wil u de recensies niet onthouden om u wellicht ook nog mede over de streep te trekken naar de lokale boekhandel te togen, maar fietsen, lopen of rijden met een auto mag ook. En dat u dan mijn boek zoekt of tegen de boekhandelaar zegt: “Zeg beste man/vrouw, waarom heeft De man die koken kan (wat ook voor vrouwen is) niet liggen?” “Gaat u dat eens heel gauw bestellen voor mij. Hier is mijn zuurverdiende geld want ik wil koken. En snel een beetje.” Dus ja deze blog is eigenlijk een stukje schaamteloze zelfpromotie met als doel dat u denkt, mwah die man schrijft al drie jaar gratis recepten, laat ik mezelf nu eens een cadeau doen en hem ook wat gunnen, ik koop er meteen 3. Of 5 maar 1 mag natuurlijk ook. En neemt u mij alstublieft niet al te serieus, want dat doe ik zelf ook niet. Koop het, of koop het voor een ander, of koop het niet. Ik wil vooral delen wat de mensen tot nu toe schrijven over mijn boek. En zaterdag krijgt u van mij weer een nieuw recept! Goed, komt ie. Een greep uit de recensies van de man die koken kan!

Rubriek.nl

Schreef:

Stuk voor stuk recepten waarmee ik mijn man en zonen een groot plezier zou doen.De man die koken kan’ is een mooi en lekker kookboek van Walter Luitwieler.

Worstenbroodenwijn

Schreef:
Een kookboek waardoor je zin krijgt om te koken. […]niet alleen de recepten in een kookboek maar ook het verhaal achter de schrijver ervan maakt soms dat een boek mijn interesse heeft.[…] Dat koken ga ik dan ook zeker doen met recepten uit zijn boek […]Van die recepten en bijbehorende foto’s krijg ik namelijk niet alleen zin om te koken maar ook spontaan trek.

Kookboekennwz

Schreef:
Na de openhartige en hier en daar humoristische inleiding waarin we Walter een stuk beter leren kennen volgt het hoofdstuk Uitleg bij de recepten. De wat meer ervaren hobbykok kan dit hoofdstuk snel doorbladeren maar voor de beginnende kok is het aan te raden om het zorgvuldig te lezen. En wie houdt er nog rekening met beginnende koks tegenwoordig? Vrijwel alle kookboeken gaan ervan uit dat iedereen alles maar weet. Walter niet want die heeft zelf ook met vallen en opstaan leren koken en weet dus waar je op moet letten. […]We gaan ongecompliceerd en zonder poespas koken.

Walter Luitwieler is een hobbykok die niet alleen dol is op lekker eten maar ook spannende combinaties durft uit te proberen. Want uitproberen doet Walter alle gerechten en vaak meerdere malen net zolang tot het naar zijn zin is. En dat zie je aan het eindresultaat. Alle tijd en moeite die hij erin gestoken heeft maken dat het een heel lekker en goed bruikbaar kookboek is geworden waar zowel de onervaren als de ervaren hobbykok veel plezier van zullen hebben. […] Op naar deel twee.

Out mijn keuken

Schreef:
Walter Luitwieler heeft een erg toegankelijk kookboek gemaakt waarin genoeg inspiratie te vinden is voor beginnende koks, maar ook voor hobbykoks die al wat langer achter de potten en pannen staan. In veel recepten worden verrassende combinaties gebruikt en ze zijn absoluut het proberen waard. Het is een boek dat mooi staat in je boekenkast, maar dat je daar beslist niet moet laten staan. Je moet het op je aanrecht leggen, bladeren kiezen en koken maar! Het is een boek dat na een paar maanden lekker onder de tomatensausspetters en chocoladevingerafdrukken moet zitten. Dus JA, we zaten zeker nog te wachten op nog een blogger die zich in het schrijversvak stort.

Gereons Keuken Thuis

Schreef:
We beginnen met ontbijtrecepten voor elke dag. In Gereons Keuken Thuis is ontbijt meestal een wat saaie toestand. Walter laat zien dat je elke ochtend een feestje kunt maken van deze maaltijd.

Na de werkdag is de man die koken kan op nieuw achter de kachel te vinden met maaltijden voor elke dag van de week, zoals een pasta met harissaballetjes, een leuk recept voor snelle babi pangang, slabakjes met couscous en groentecurry of tortilla’s met varkenshaas. Allemaal recepten, die makkelijk zijn te maken en waarmee je in mum van tijd een smakelijke en gezonde maaltijd bereidt. In die zin is het boek een aanrader voor de werkende man (en vrouw)

De man die koken kan is een hartstikke leuk boek voor de man of vrouw, die lekker en verantwoord bezig wil zijn in de keuken, met een boek zonder gezondheidspreken of ander geneuzel. Luitwieler laat zie dat hij gedurende zijn jaren als blogger veel technische en basiskennis heeft opgedaan. Het zijn niet direct culinaire hoogstandjes. Zijn stijl is koken zonder poespas en duidelijk geïnspireerd door zijn grote idool Jamie Oliver. een boek met duidelijke recepten en mooie foto’s. Kookon! zou ik zo zeggen.

Shyama in Boekenland scheef:

Schreef:
Je leert Walter beter kennen, evenals het doel van zijn boek. Hierover zegt hij: “Ik wil jou, als lezer, laten genieten van lekkere en verse recepten voor alle dagen en (bijzondere) momenten van de week. Daarmee hoop ik je een praktisch boek te bieden dat je keer op keer uit de kast zal trekken. Niet bedoeld als vulling voor de kast, wel als vulling voor je innerlijke mens.”

[…]van ontbijt en eenvoudige, snelle en gezonde avondmaaltijden tot aan de bijzondere momenten waarop je meer inzet moet leveren, en dan ook een luxer resultaat mag verwachten. Hier mag je de greep op balans, die hij doorgaans goed bewaakt, los laten en ongegeneerd genieten. Perfect, want het leven is een feest en mag bij tijd en wijle gevierd!

Ik vind dit kookboek bij uitstek geschikt voor de beginnende, nog wat onervaren kok, door de recepten die vrij eenvoudig en snel te maken zijn. Perfect voor de drukke werkdagen, zoals Walter zelf benadrukt, en ook perfect voor degenen die nog geen ingewikkelde recepten durven bereiden. Ik denk dat dit boek hierdoor ook voor studenten een mooie handleiding kan zijn om snel en gezond eten op tafel te zetten.

Slowfoody
Schreef:
[…]Onder de Nederlandse foodbloggers zijn de heren helaas nog zwaar in de minderheid. Daarom vind ik het extra leuk dat Walter nu zijn eigen kookboek heeft mogen uitbrengen. Ik heb er al menigmaal watertandend doorheen gebladerd en deel graag mijn mening met jullie.

Oh ja, even ‘for the record’: Dit is dus absoluut geen ‘mannenkookboek’! Neem maar van mij aan, dat dit boek enorm geschikt is voor vrouwen en mannen.

Eerst kom je ontbijtrecepten tegen, gevolgd door avondmaaltijden voor elke dag. Walter heeft daarna een hoofdstuk volledig gewijd aan heerlijke gerechten voor al je bijzondere maaltijden. Etentjes met vrienden, verjaardagen, voor elke gelegenheid kun je wel iets van je gading vinden. Als laatste is er het hoofdstuk over desserts en gebak. Stiekem word ik daar het meest blij van, zoetekauw als ik ben.

Naast de recepten is er in dit boek ook veel aandacht voor extra uitleg. Dingen die voor de doorgewinterde chef waarschijnlijk heel logisch zijn, maar voor de beginnende thuiskok nog wel eens voor verwarring kunnen zorgen. Heel attent dus!

Wat dit kookboek nóg meer charme geeft, is dat Walter in de intro een heel persoonlijk verhaal met je deelt. […]voor mij dus echt een heel fijn extraatje waar ik heel blij van word.

Wij testen het:

Schreef:
De recepten zijn duidelijk beschreven en de foto’s laten mij watertanden. Al met al ben ik erg tevreden over de gerechten die in dit boek staan en ik vind het dan ook een aanwinst in mijn boekenkast.

Coole suggesties schreef:

Conclusie over De man die koken kan:
Dit is echt een kookboek waar je iedere dag uit kunt koken, wat voor dag het ook is. De avondmaaltijden en ontbijtgerechten zijn eenvoudig te bereiden en erg toegankelijk, waarbij er een mooie mix is tussen genieten en gezond leven. Vaak beide, trouwens. Dat maakt dit boek echt een titel die je in de keuken wilt hebben staan, zodat je zo nu en dan eens iets anders op tafel kunt zetten. Een nuchter kookboek met lekkere gerechten!
Door: CooleSuggesties
Score: De man die koken kan krijgt 9 van de 10 punten.

In de boekenkast schreef:
[…]Het receptenboek is een rijke aanvulling op de blog. Het bevat 70 aangename recepten en deze zijn echt niet alleen interessant voor mannen. Walter Luitwieler richt zijn aandacht op de gewone man (en vrouw) die net als hij thuis in de keuken staat met de wil om een goede maaltijd op tafel te zetten.

[…]Het receptenboek maakt, mede dankzij de harde kaft, een verzorgde indruk. De recepten zijn vrij eenvoudig om te maken en bieden voldoende inspiratie om een ieder te motiveren er zelf mee aan de slag te gaan. Dikke aanrader!