De man leest: De keuken van Hartwood – Eric Werner en Mya Henry (kookboekrecensie)

recensie keuken van hartwood

Er zijn van die kookboeken die je meteen pakken door hun schoonheid. Waarbij je aan de kaft al ziet, dit gaat een bijzonder boek worden. Waarin het eten net schilderijen zijn, de sfeerfoto’s een documentaire van National Geographic. Een boek waaruit je niet alleen wil koken maar ook wil kijken en waarin ook gelezen kan worden. De keuken van Hartwood, een culinair avontuur op Yucatán is zo’n boek. Het beschrijft het succesverhaal van Eric Werner en Mya Henry die eind 2009 besloten de sprong in het tropische diepe te wagen en al hun bezittingen te verkopen om een restaurant te beginnen in Yucatán. Als niet Mexicaan een succesvol Mexicaans restaurant beginnen. Het is een opgave. Niet op een toplocatie aan het strand, maar in een stuk oerwoud. In een open keuken die zich laat regeren door het weer. Want bij slecht weer en regen wordt er niet gekookt. En er is alleen natuurlijke stroom van zonnepanelen en af en toe een gasgenerator. Zoals zij zelf zeggen: “Hemel, sterren, gloed van de oven op de rand van het oerwoud, dat is de basis van de Hartwoord ervaring.” Het scheelde dat zowel Erik en Mya beide een achtergrond hadden in de horeca. Hij als kok, zij in de hotelwereld. Ze kwamen dan ook met een visie. Op eten, omgeving en ervaring. En dat is een enorm succes gebleken. Niet voor niets staan mensen uren in de rij voor dit restaurant en beschrijft Noma eigenaar Rene Redzepi het als de plek van zijn dromen.

Dit boek is niet alleen een boek met recepten. Zoals ik al zei is het ook een boek dat niet zou misstaan op je koffietafel. Om door te bladeren en te lezen. Over lokale kruiden, fruit, groenten, vis en hoe Hartwood werkt. Het is intrigerend en inspirerend.

Het boek bevat zes hoofdstukken met recepten. De provisiekamer met recepten voor ingemaakte groenten, eieren en bijvoorbeeld geroosterde knoflookolie. De markt met linzen papaja salade met limoen honingvinaigrette, of gegrilde nopasalade met queso cotija en koude avocadosoep met welriekende ganzenvoet (is een kruid) of gepofte zoete aardappels met kamille, honing en pompoenpitten. De zee met diverse ceviches, gegrilde inktvissalade of maya garnalen met chipotle mescalsaus. Het land met recepten zoals agave varkensbuik met gegrilde ananas, ribeye met pompoenpitten limoenboter, kalfkoteletten met rode paprika granaatappelsalsa of lamsvlees met pequinpeper en tomatillomuntsaus. Daarna moeiteloos over naar de desserts. Chocoladehabanerocake met chocoladeavocadobotercreme, geroosterde cokoscake, bananenpudding uit Yucatán. Als laatste volgen de drankjes. Met diverse cocktails zoals de ananas habanero margarita, desnudo met honing, munt, passievrucht, rum, cactusvijgpuree en suikerriet. Of de marocha met papajapuree, mescal en sinaasappelsap.

Zoals te lezen zijn de recepten zeer divers en bevatten ze vaak lokale producten. Yvette van Boven, die ook een voorwoord schreef, heeft haar best gedaan advies te geven om vervangende ingrediënten aan te reiken. Dat is deels gelukt maar ga er met dit boek niet vanuit dat je met een trip naar je lokale buurtsuper er bent.

Zonnebloemkiemen, cassave, de diverse soorten Mexicaanse pepers, avocadoblad, chayotes, zuurzak. Het zijn ingrediënten die lang niet bij iedereen bekend zijn en het daagt je uit om op zoek te gaan. Een toko of andere speciaalzaak zijn soms een must. Gelukkig bevat het boek ook een lijst met online speciaalzaken. Al zal het wellicht menig minder avontuurlijke kok wat afschrikken.

De bereidingswijze van de recepten is veelal duidelijk al wordt er af en toe teruggegrepen naar recepten op andere pagina’s of sauzen die je eerst nog zelf moet maken. Van tevoren even goed het recept lezen dus. De recepten zijn goed te volgen. Bij een enkele zijn niet alle stappen even logisch of lijkt er wat in de vertaling zoek geraakt. Dat je de oven moet voorverwarmen en daarna iets 30 minuten moet bakken en dan de pan van het vuur moet halen. Moet je het dan in de oven bakken of op vuur? Dat je een hele kip nodig hebt van 2kg maar overtollig vet moet verwijderen. Ik zou niet weten hoe je dat doet. Maar dat kan aan mij liggen. Of dat je ergens zuiveringszout en zout moet toevoegen maar het zout niet meer wordt benoemd in het recept. Dat je een paprika moet roosteren om het vel te verwijderen maar er net even niet staat hoe of er chilipeper in het recept staat maar in de ingrediëntenlijst arbolpeper. Geen halszaak maar het valt op.

Het is heerlijk door dit boek te bladeren. Alleen al door de prachtige foto´s. De recepten zijn schitterend weergegeven en de sfeerfoto´s dragen bij aan de paradijselijke sfeer waarin Hartwood is gebouwd. De verhalen tussen de recepten door geven een mooi beeld van de start van het restaurant en de dagelijkse gang van zaken. Zoals hoe ze aan hout komen, de standaardchauffeurs waarmee ze werken, de lokale zoetwatergrotten en de lokale markten.

Dit boek lezende zou je bijna acuut een vliegticket Yucatán boeken. Twee mensen die alles op spel zette voor een droom. Koken in een natuurlijk paradijs of zoals zei zeggen, een paradijselijke gevangenis waarin ze geconfronteerd werden met het verlies van controle, machteloosheid ten opzichte van het weer en de problemen van het runnen van een zaak in een vreemd land. Waarin morgen leveren ook volgende week kan zijn. Maar zoals zij zeggen, je bent pas op weg naar vrijheid als je beseft dat je machteloos bent.

Voor wie niet de stoute schoenen aan wil trekken en Hartwood in het echt wil ervaren is er dit lees, kijk en kookboek. Niet voor mensen die niet zelf ook een beetje avontuurlijk willen zijn in de keuken. Wel voor mensen die houden van inspirerende verhalen, Mexicaanse ingrediënten en recepten en een stap extra willen zetten om iets bijzonders op tafel te zetten.

De keuken van Hartwood een culinair avontuur op Yucatán
Fontaine Uitgevers
ISBN 9789059567443