Recensie Feasts – Sabrina Ghayour inclusief heerlijk recept

Feasts – Sabrina Ghayour

recensie feasts sabrina ghayour
Sabrina Ghayour schreef vorig jaar nog Sirocco en nu al ligt haar nieuwste boek Feasts-Midden Oosterse feestmaaltijden voor elke gelegenheid in de winkel. Een boek vol met feestmenu’s en lekkere recepten bedoelt om een tafel vol te zetten en gezamenlijk van te smullen.

De reden van dit boek is dat feestmalen een belangrijke rol spelen in het hele Midden-Oosten en dee brengen culturen, gemeenschappen en families dichter bij elkaar. Ghayour heeft dan ook vele warme herinneringen aan tafels vol kleurige en geurige schalen met eten die bij verschillende gelegenheden werden opgediend. En wij mogen daar nu deel van uitmaken. Hoewel het boek in menu’s is opgedeeld wil Ghayour je vooral uitdagen je eigen keuzes te maken. Haar idee bij dit boek is vooral ongedwongen, niet tijdrovend koken maar wel boordevol smaak en ze daagt je graag uit ook zelf keuzes te maken en je eigen aanpassingen te doen aan de receptuur.

Dit boek bevat menu’s voor ontbijt en brunch, weekendfeesten, snelle festijnen, vegetarische festijnen, zomerse feesten, lichte feestmaaltijden, bijzondere gelegenheden en comfort food (hoewel eigenlijk heel veel in dit boek aan die term voldoet). Elk hoofdstuk start met een menukaart met suggesties maar de hoofdstukken bevatten wel meer recepten dan dat en dat maakt dit boek enorm divers.

Voor het ontbijt zijn er bijvoorbeeld geitenkaas-taartjes maar ook geklopte ricotta met vijgen op toast. Voor het weekend curry met kip en pistachennoten en zwarte peper of tomaten olijvensalade. Een verdere selectie uit het boek is uiltieme kipshoarma, spareribs met tamarinde-honingmarinade, frambozenmousse met kardemom en vanille, geroosterde portobello’s, cheesecake in een glas met bosbessen limoen en gember, gegrilde kreeftenstaarten, aardappels met saffraan, dal met kardemom en kokos of gemarineerde runderspiesjes. Allemaal even lekker en voor allen wil je direct de keuken in. Dit komt overigens mede door de wederom prachtige (sfeer)foto’s van Kris Kirkham die van de pagina’s afspatten.

De recepten zijn inderdaad goed geschreven, geen onnodige handelingen. In de ingrediëntenlijst staat al wat je moet doen met een product (handig in de voorbereiding). Qua ingrediënten wordt er soms wel een beroep gedaan op een bezoek aan de toko in verband met enkele kruiden maar ondanks dat we het hier hebben over de keuken van het Midden – Oosten zijn verrassend veel ingrediënten gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Feasts kan ik eigenlijk kort over zijn. Als je houdt van de geuren en smaken van het Midden – Oosten maar daarin niet te extreem wil gaan (Ghayour geeft er namelijk een toegankelijke en redelijke Europese draai aan) is dit echt een heerlijk boek om uit te koken. Wil je deze eens een ander soort menu serveren vol kleur en geurige kruiden? Dan is dit toch wel een must have. Kort gezegd? Wat een fijn boek!

Ik maakte uit dit boek de heerlijke pittige halloumisalade en vandaag deel ik daar het recept voor.

Wat heb je nodig:
600 g tomaten in stukjes
1 grote rode ui, in dunne ringen
1 grote komkommer in de lengte in kwarten en in blokjes van 2,5 cm
2 el gedroogde oregano
Fungerastpe schil en sap van een onbespoten citroen
Olijfolie
Zeezoutvlokken en versgemalen zwarte peper
2 volle tl komijnzaad
2 volle tl korianderzaad
2 tl zwart mosterdzaad
1 volle tl chilivlokken plus extra naar smaak
Knoflookolie (optioneel)
4-5 dikke sneetjes zuurdesembrood of vergelijkbaar brood het liefst oud of uitgedroogd in blokjes
2 blokken halloumi a 250 g elk in 5 plakjes
30 g munt, blaadjes strak opgerold en in dunne reepjes gesneden, ter garnering

Meng de tomaten met de ui en de komkommer in een grote kom. Voeg de oregano, de geraspte citroenschil, het citroensap en een flinke scheut olijfolie toe, bestrooi met flink wat zout en peper en meng alles goed door elkaar. Zet apart.

Verhit een grote koekenpan op middelhoog vuur en bak het komijnzaad, korianderzaad, mosterdzaad en de chilivlokken 1 minuut in de droge pan, tot de aroma’s vrijkomen en het zaad bruin wordt. Schud de pan, zodat het zaad en de vlokken niet aanbranden. Kneus het zaad met 1 theelepel zeezout in een vijzel grof voor zo veel mogelijk textuur. Voeg het specerijenmensgel toe aan de salade en meng goed.

Leg een dubbele laag keukenpanpier op een bord. Zet de koekenpan op middelhoog vuur en verhit wat olijfolie of knoflookolie. Voeg de stukjes brood toe en bak in 4 tot 5 minuten aan beide kanten goudbruin. Laat uitlekken op het bord met keukenpapier en zet apart.

Schenk wat olijfolie in dezelfde pan en bak de halloumi in 1 tot 2 minuten aan beide kanten goudbruin.

Voeg de croutons toe aan de salade en meng goed, zodat de croutons met dressing zijn bedekt. Breng indien nodig verder op smaak, schep de salade en de halloumi op een groot bord, bestrooi met munt en serveer.

Titel: Feasts
Auteur: Sabrina Ghayour
Uitgeverij: Good Cook