De man leest: Thug Kitchen Feestvoer (recensie)

The Thug Kitchen
Feestvoer (for social motherfockers)

Recensie thug kitchen feestvoer

Thug Kitchen, het tweede kookboek van de gelijknamige website heeft, net als het eerst boek, een boodschap. Een boodschap die ongeveer hier op neerkomt: “Op een feestje moet je lol hebben en geen berg deprimerende rotzooi eten waar je de volgende dag spijt van hebt.” “Dit is het perfecte moment om die afvaletende geiten die jij vrienden noemt te laten zien dat gezond eten hun door tequila opgewekte vreetaanval beter bevredigt dan een vette bek.” “Echt lekker feesteten smaakt niet alleen goed, maar vult ook voldoende om de hele nacht door te feesten.” “Gebruik dit boek als gids, zodat je kunt arriveren met een grijns en gruwelijk lekker eten, zelfs al heb je je joggingbroek aan.”

Het vorige boek van The Thug Kitchen was voor mij het meest verrassende kookboek van 2015. Ondanks of misschien wel door al het gevloek en de stijl waarin het was uitgevoerd. Dit tweede boek stoomt in één ruk door en zit weer barstensvol veganistische (feest)recepten. Recepten die in dit boek bedoeld zijn om mee te nemen naar elke gelegenheid: “Zonder dat iemand je uitlacht omdat je gezonder wil eten.” Maar zoals de schrijvers zeggen, het minimale aantal personen op een feestje is één en dus zijn de recepten ook prima te maken als je voor jezelf een feestje in de keuken wil geven.

Voor wie Thug Kitchen niet kent: De schrijvers van deze boeken weten op een slimme manier de veganistische keuken van het stoffige imago te ontdoen. Dat gebeurt met verve. Door veel te vloeken, rake teksten, kleurrijke illustraties en stoere sfeerfoto’s. Dat vloeken en het botte taalgebruik zoals: “Roer die shit, kijk op de foto als je hier geen bal van snapt, moeten we je echt vertellen dat je bij een pizza een fucking rand vrij moet laten?” zal niet iedereen waarderen. Je kunt er om lachen of niet. Ik in ieder geval wel. Zeker als je nagaat dat de schrijvers in het echt helemaal niet zo stoer zijn.

Dit boek bevat hetzelfde sfeertje allemaal weer. En moet je veganist zijn om uit dit boek te koken? Nee natuurlijk niet. Vegetarisch of geregeld veganistisch eten past tegenwoordig helemaal in een gemiddeld voedingspatroon. Misschien is het juist voor die mensen die als alternatief voor “vleesloos” enkel op het idee van een salade kunnen komen of gekookte groenten wel een boek bomvol inspiratie.

Na een intro waarom er voor feestvoer is gekozen in dit boek, hoe je de recepten moet lezen en hoe je met vegan-haters om moet gaan, volgen de recepten. Eerst de ontbijtrecepten, kleine hapjes en dips, salades sausjes en bijgerechten, hoofdgerechten en toetjes drankjes en zoete dingen. Het boek eindigt met wat handige basisinfo en technieken.

Al bladerend kom ik langs leuke veganistische alternatieven zoals een ceviche van bloemkool, een veganistische paella, hamburgers, wortel hotdogs en bahn mi. Koekjes van gebakken rijst, aspergepizza, pompoenpudding met brood, Italiaanse pastasalade, chocolade kokostaart maar ook diverse cocktails. Voor elke feestelijke gelegenheid staat er wel iets leuks om te maken en mee te nemen.

Mijn grootste commentaar op het vorige boek betrof het feit dat alles in kopjes wordt gemeten. In dit boek is dat weer het geval. Ik snap het vanuit de Amerikaanse insteek omdat daar veel meer in volumematen wordt gemeten maar ik blijf het weer wennen vinden. Eerlijk gezegd gaat het eigenlijk nergens om. Even thuis zoeken naar een kopje van 240 ml en je kan aan de slag met dit boek.

Qua ingrediënten is natuurlijk alles op planten gebaseerd. Dus kan het zijn dat je soms even moet zoeken. Zaken als melkvervangers, agavesiroop of kokosolie zijn inmiddels hier ook volop verkrijgbaar dus zou het niet al te moeilijk verkrijgbaar moeten zijn. Onduidelijke ingrediënten zoals tamari, edelgistvlokken en vloeibare rook, worden uitgelegd in het boek.

Thug Kitchen Feestvoer is een boek dat je uit de kast trekt als er wat te vieren is en je zin hebt om zelf hapjes, drankjes of een maaltijd te maken of mee te nemen. En dat het dan nog enigszins verantwoorde gerechten zijn, is helemaal meegenomen. Dit boek bevat wederom smaakvolle en mooie recepten én een hoop gevloek. Maar ook als er geen feestje is maar je gewoon vleesloos wil koken is dit boek uitermate geschikt. Bij het vorige boek zei ik het al. Zo f*cking lekker kan de veganistische keuken zijn. Als de sfeer en bravoure van het eerste boek je aansprak mag dit boek zeker niet in je f*cking boekenkast ontbreken!

Thug Kitchen Feestvoer

Uitgeverij: Aerial Media Company

ISBN:9789402601312