De man leest: Sirocco – Sabrina Ghayour (boekrecensie)

Sirocco – Sabrina Ghayour (boekrecensie)

Recensie Sirocco

Sirocco is het nieuwste boek van de Britse kok Sabrina Ghayour.

Ghayour, van Iranese afkomst, kookt al vanaf haar zesde en begon als zelf aangeleerde kok een supper club. Ze is regelmatige te gast BBC good food, geeft kookdemonstraties, kooklessen en in 2014 kwam haar eerste boek Persiana uit.

Sirocco, haar tweede boek, betekent Oostenwind in het Arabisch en staat volgens Ghayour voor een hete, droge wind die waait van oost naar west. Goed gevonden omdat Ghayour een Perzische afkomst heeft en zij haar recepten met verse producten, technieken en kookstijlen uit het westen combineert met smaken uit het Midden-Oosten. Eenvoudige recepten waarbij het succes volgens haar niet afhangt van de beschikbaarheid van één product omdat de keuken in het Midden Oosten niet zo rigide is. Zoals Ghayour zegt: “Is een ingrediënt niet beschikbaar? Maak het dan gewoon zonder dat ingrediënt.” Na een intro over de ingrediënten die de schrijfster niet kan missen (za’tar, sumak, harissa e.d.) mogen we al meteen gaan koken. Van ontbijtjes en brunch, tussendoortjes, salades en bijgerechten, hoofdgerechten en gebak en zoete traktaties.

En wat krijg je dan voor gerechten? Voor het ontbijt of brunch bijvoorbeeld Perzisch roerei met eendeneieren, pantosti met flespompoen, geroosterd brood met peer, feta en honing en wentelteefjes met kardemom.

60 Pagina’s aan hapjes en tussendoortjes zoals: Zoete kruidige noten uit de oven, broccolibeignets met zuurbaden en chilipeper, tamarinde honinggarnalen, varkensspiesjes gemarineerd in ingelegde citroen, merguez saucijzenbroodjes, gekruide lamskebab en spinazie walnootballetjes.

Na een keur aan salades en bijgerechten (ook weer 50 pagina’s) volgen hoofdgerechten als kip met citrus en za’tar, lamsvlees met wortel en komijnrijst, langzaam gegaard buikspek, fish & chips op midden oosterse wijze en geroerbakte venusschelpen met kurkuma. De gerechten bevatten inderdaad veelal een hint en soms een duidelijke hoeveelheid aan specerijen uit het Midden Oosten. Soms moet je daarvoor naar de toko. Voor zwarte kardemompeulen, kaneelschors, rozenharissa, Iranese saffraan of Turkse chilivlokken. Ook opvallend zijn de veelal weinige stappen die nodig zijn om een recept op tafel te zetten zelfs als je best wat ingrediënten nodig hebt.

De mix met de westerse keuken wordt zeker gemaakt. Je herkent bijvoorbeeld de Italiaanse keuken (salade met vijgen en ricotta) en overduidelijk de Engelse keuken (scones, fish & chips). Wat dat betreft maakt Ghayour haar belofte waar en waait er een andere wind door de westerse keuken.

Het boek sluit af met de desserts. Daar zie je bijvoorbeeld koekjes met chocolade en pistache, dadelscones een spannende combinatie van cake met pastinaak en walnoot en chocolademoussetaart met kardemom en espresso. Dat hoofdstuk had iets ruimer gemogen ten opzichte van de andere hoofdstukken. De foto’s in het boek zijn ontzettend kleurrijk en haarscherp. Je zou ze zo aan de muur hangen. Door de kleurige pagina’s en illustraties en soms grote overzichtfoto’s is het een smaakvol en vrolijk geheel.

Voor wie de smaken uit het Midden-Oosten wil leren kennen maar niet meteen in het diepe wil duiken is dit boek een mooie kennismaking met deze keuken. Het levert in meerdere en mindere mate een vlucht naar de roots van de schrijfster. Een fijn boek voor wie nieuwe geuren en smaken wil leren kennen maar dat ook wil doen in combinatie met wat bekends.

Sirocco- Sabrina Gahyour
Uitgeverij: Good Cook
Prijs: €24,95