De man leest: Jamie Oliver’s Kerst kookboek (boekrecensie)

Jamie Oliver Kerst Kookboek

19 Boeken. Ja, echt 19 boeken heeft Jamie Oliver op zijn naam staan. Als echte Jamie fan wilde ik natuurlijk zijn nieuwste boek: Jamie Oliver’s kerst kookboekniet missen. Een boek dat bedoelt is om jouw de beste kerst ooit te bezorgen. Hangt dan natuurlijk wel een beetje van de mensen af met wie je het viert maar laten we zeggen op eetgebied de beste kerst ooit.

Dit boek is een slimme zet van Jamie en zijn team. Er is kans dat veel mensen langzaam dreigen af te haken nu hij de superfood kant op is gegaan. Niet te verwarren met superfoods maar laten we voor het gemak de verantwoorde tour noemen. Niet iedereen zit daar op te wachten en met dit boek komt hij juist ook de “andere” fans weer tegemoet die gewoon verwarmende en feestelijke maaltijden willen. Daarmee bedient Jamie beide soorten fans dit jaar.

Dit boek bevat een selectie van 17 jaar feestelijke recepten en dus zou je kunnen zeggen dat dit (deels) een best off boek is geworden van de Britse tv-kok, ondernemer, wereldverbeteraar en familieman. Best off, maar dan wel gericht op de kerstperiode. Met veel hartige en verwarmende maaltijden en ideeën bevat voor eetbare cadeautjes, hapjes en dips, cocktails en slimme manieren om je kliekjes te verwerken bevat.

Dit boek draait om gezamenlijk genieten. Het boek, opgedragen aan zijn onlangs overleden oma, straalt warmte, nostalgie en gezelligheid uit. Dat komt mede door de her en der wat oude foto’s uit 17 jaar kokende Jamie.

Zoals gezegd bevat het boek ook enkele van Jamie zijn beste recepten. Heb je meerdere boeken dan zullen sommige recepten je dan ook bekend voor kunnen komen. Is er dan veel hetzelfde? Nee ook voor de verzamelaars is er nog meer dan genoeg nieuws om van te genieten.

Na voorafjes zoals de klassieke garnalencocktail en varkensterrine gaan we moeiteloos over naar de hoofdgerechten. Bijzondere gerechten zoals gebraden gans, jerk ham en een apart hoofdstukje over kalkoen. Denk daarna aan geroosterde eend, viscurry, of hertengebraad. Dit soort recepten met uitstek geschikt voor de Kerstperiode passeren de revue. Ook aan vegetariërs en veganisten is in een apart hoofdstukje gedacht zoals bijvoorbeeld een christmas cracker ravioli met spinaziepasta, pompoen, kastanjes, salie en ricotta.

Ik blader door. Aardappels op diverse manieren, diverse soorten groenten, jus en sauzen, hoe om te gaan met restjes wat overigens heel erg op kalkoen is gericht (chili con carne met kalkoen, sloppy joes met kalkoen, kalkoenrisotto) en dan de desserts. Christmas pudding dat ook zo een Britse klassieker is, trifle, appeltaart met cranberries en winterbombe zijn slechts een greep uit de keuzes Aan inspiratie kom je niets tekort.

Daarna volgen de tea-time en zoete hapjes, cadeau-hapjes, een onlogische stap naar salades, dan dips, hapjes en fingerfood. Recepten die juist misschien meer voor de voorafjes zouden passen. Ik lees een leuke uitleg over kaasplankjes en als laatste recepten voor drankjes. Verder zit er nog een richtlijn in om vlees te bereiden en toch nog een woordje over gezonde voeding. En na het dankwoord is deze pil van 405 bladzijde ten einde en zo ook mijn opsomming.

Het boek is weer typisch Jamie met de herkenbare manier van schrijven en heerlijke fotografie van David Loftus. Toen ik het voor het eerst las dacht ik dat ik een soort Jamie’s Comfortfood 2 in handen had maar het neigt meer naar een kruising daarvan met “te gast bij Jamie” waar hij veel Britse klassiekers presenteerde. Want het Britse tintje kan je met dit boek niet ontkennen.

Het is de vraag welke kant Jamie op gaat nu hij beide groepen volgers dit jaar heeft voorzien van een boek. Opgepast moet worden dat overdaad niet gaat schaden, en het publiek niet Jamie moe wordt. Aan de andere kant is het de vraag welke roots Jamie volgt na dit boek. Gezond eten kan prima bestaan naast af en toe schaamteloos genieten en in dat geval voelt 2016 in balans voor zijn boeken. Spannend wordt wat 2017 ons daarin gaat bieden.

Jamie hoopt dat je dit boek jaarlijks met kerst uit de kast zal trekken. Maar gezien de overdaad aan recepten denk ik dat je niet zolang zal willen wachten. Al denk ik wel dat veel van de recepten zich vooral lenen voor de herfst en winter. Jamie Oliver’s kerst kookboek is een boek dat je in deze seizoenen keer op keer uit de kast zal trekken vooral als je houdt van feestelijke recepten met een Brits tintje.

Titel: Jamie Oliver’s Kerst Kookboek
Auteur(s): Jamie Oliver
Uitgeverij: Kosmos Uitgevers