De man leest: Healthy Fatloss Blueprint – Narinder Doerga

De man leest:

Healthy Fatloss Blueprint – Narinder Doerga

healthy

De laatste paar jaar ben ik geïnteresseerd geraakt in voeding in combinatie met beweging. Ik vind de wetenschap over hoe voeding “werkt” en wat het doet met een lichaam reuze interessant. Voordat ik de kans kreeg een kookboek te gaan maken stond ik zelfs bijna op het punt om een opleiding tot voedingsdeskundige te volgen. Dit plan staat inmiddels (tijdelijk?) in de koelkast. Eén van de mensen die ik in mijn zoektocht naar antwoorden over voeding heb ontmoet is Narinder Doerga. Vandaag dan ook geen kookboekrecensie maar een recensie van een boek over voeding.

(Kleine disclaimer: Ik heb niet de kennis om de beweringen van Doerga te ontkrachten. Ik kan alleen aangeven hoe ik het boek lees en wat mijn indruk is.)

Narinder Doerga is oprichter van Strongfit en een man met een missie. Hij heeft als doel om mensen wereldwijd de beste voedings-en lifestyle adviezen te geven. Dit doet hij met persoonlijke sport en voedingsbegeleiding en inmiddels heeft hij al honderden mensen (waaronder topsporters) begeleid. Lifestyle staat voor hem voor voeding, beweging, herstel en mindset.

Doerga wil met zijn bedrijf mensen geen korte termijn oplossingen bieden maar door middel van bewustwording en duidelijke uitleg mensen bewegen hun levensstijl te veranderen zodat ze permanente veranderingen bereiken met hun lichaam.

Doerga is één van de handvol mensen in Nederland die zijn CISSN diploma heeft. CISSN staat voor Certified Sports Nutritionist from the International Society of Sports Nutrition en is de hoogste certificering van organisatie ISSN (International Society of Sports Nutrition).

Mensen die mij al langer hebben gevolgd weten dat ik interesse heb in (gezonde) voeding en wat voedingsstoffen met je doen, zowel mentaal als fysiek. Vorig jaar heb ik zelf ook een zeven weken durend voedingsprogramma heb gevolgd om vet te verbranden en wat slanker de zomer in te gaan. Het was een methodiek waarbij mij de klok werd aangereikt maar ik de klepel niet kon vinden. Waarom at ik zoals ik at en wat deden verschillende producten nu met mij? Ik kwam er op dat moment niet echt achter.

In het korte en bondige Healthy Fatloss Blueprint wordt in een pagina of 30 uitgelegd waarom volgens Doerga diëten slecht voor je zijn (voedingstoftekorten, korte termijn oplossingen en maar moeilijk vol te houden e.d.) en waarom je naar de langere termijn oplossing moet kijken. Hij leert je kort en bondig dat afvallen met een energiebalans te maken heeft en wat diverse voedingsstoffen met je lichaam doen. Zo lees je bijvoorbeeld dat het verwerken van eiwitten meer energie kost dan koolhydraten en deze daarom bijdragen aan vetverlies. En dat je bij vetverlies vaak ook spieren afbreekt en dat eiwitten nodig zijn om deze in stand te houden. Daarom at ik mij in die zeven weken dus scheel aan kwark en kip.

Je leest daarnaast hoe je de eigen basis-voedingsbehoefte kan berekenen. Van daaruit kan je zelf een gezond gewichtsverlies in gang zetten. Dit vraagt wel wat van je als lezer want je zal een aantal berekeningen moeten maken en daarna op basis van die berekeningen je maaltijden in bepaalde verhoudingen aan voedingsstoffen moeten gaan eten. Dat is voor iemand die alles kant en klaar gepresenteerd wil krijgen wel even werken dus. Want het vraagt om calorieën tellen maar ook koolhydraten, eiwitten en vetten. In principe mag je alles eten ware het niet dat je de maaltijden in verhouding van koolhydraten, eiwitten en vetten opstelt en er dus een soort natuurlijke ontzegging ontstaat. Daarnaast bevat het boek herstel strategieën om het lichaam rust te geven en tips om deze methodiek te integreren in je levensstijl en het langer vol te houden.

Toen ik het boek las werd mij eindelijk duidelijk waarom ik vorig jaar in het voedingsprogramma at wat ik at en hoe de berekeningen tot stand waren gekomen. Ik ben van mening dat als je doel is om gecontroleerd(er) vet te verliezen je dit boek daarbij prima kan toepassen maar dat je daar wel een hoop tijd en energie in moet (willen) steken om daadwerkelijk je levensstijl te veranderen. Persoonlijke begeleiding en coaching is daarbij mogelijk en dat kan je een stuk helpen. Dit boek is dan ook onderdeel van een totaalprogramma dat Doerga biedt. Het zet de eerste stappen naar een andere lifestyle in gang en tussentijds wordt je (tegen betaling) verder persoonlijk gecoached.

Hoewel ik vanuit een persoonlijke interesse dit boek erg interessant vind, vind ik het grootste gemis dat er niet staat beschreven hoe je nu verder moet als je op gewicht bent gekomen en hoe je dan de balans kan behouden. Wat doe je dus als je lifestyle tussen de oren zit maar de balans wil behouden? Doerga kan je daar vast en zeker persoonlijk bij begeleiden maar geeft in dit toch wel korte boek (helaas) niet al zijn geheimen prijs.

Healthy Fatloss Blueprint is te bestellen op:
http://www.strongfit.nl/healthy-fatloss-blueprint

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *