Boekrecensie: Sweet – Yotam Ottolenghi en Helen Goh

Boekrecensie Sweet yotam ottolenghi helen goh

Yotam Ottolenghi is al jaren een begrip. Niet alleen zijn winkels maar uiteraard ook zijn kookboeken. Samen met Helen Goh (die voordat ze met Yotam ging samenwerken al jaren een bekend patissier was in Australië) schreef hij het langverwachte zoete kookboek Sweet. Een boek dat vanuit de filosofie is geschreven dat lekkere dingen vers gemaakt, met liefde, enige flair, echte ingrediënten en veel aandacht voor detail moet zijn gemaakt.

Yotam staat dubbel in het idee dat naast alle andere lekkere dingen die hij maakt, zijn meringues al jaren zijn bekendste handelsmerk in zijn winkels zijn. Want deze chef kan natuurlijk veel meer dan alleen maar eiwitten met suiker luchtig kloppen. In dit boek wordt dat bewezen. Met recepten van Helen Goh, zijn patissiers en recepten uit de begindagen van Ottolenghi. Hoewel hij vooraf in het boek benoemt dat hij zich realiseert dat er heersende zorgen zijn over de consumptie van grote hoeveelheden suiker, heeft hij toch gekozen voor een boek met 120 zoete recepten. Omdat zijn stijl altijd al heeft gedraaid om overvloed doet hij geen enkele consensus in dit boek. Het is immers aan de kopers zelf om bewust met al dit lekkers om te gaan.

En dat er lekkers staat in dit boek, dat is onmiskenbaar. 120 recepten onderverdeeld in de hoofdstukken koekjes en biscuits, minicakes, cakes en taarten, kwarktaarten, platte taarten in een deegbodem, nagerechten en zoete snoeperijen. Voor ieder staat wel wat wils in dit boek. De foto’s in het boek zijn mooi en smakelijk en ogen eigenlijk nog behoorlijk beheerst. Nergens knallen de kleuren je tegemoet en vaak worden wat sobere achter-en ondergronden gebruikt. Daar is niets mis mee maar het is een andere stijl dan de vele knallende en verzadigde foto’s die je nu ook veel ziet.

Elk hoofdstuk begint met een intro en een aparte paragraaf over het benodigde keukengerei.
De recepten zijn duidelijk en allen voorzien van een introductie. Ik vind dit altijd leuke toevoeging want het maakt dat je een gedachte achter of historie van een recept kunt lezen. De ingrediënten kunnen soms wat veel zijn maar dat is duidelijk een keuze geweest bij dit boek omdat er gewoon geen enkele shortcuts worden genomen. Echte ingrediënten en alles zelf maken dus. De bereidingswijze is duidelijk omschreven maar kan een beginnend bakker wellicht nog wat afschrikken. Maar juist de soms behoorlijk detaillistische beschrijving zorgt ervoor dat je echt aan de hand wordt genomen. En dat maakt wat er in eerste instantie wat afschrikwekkend uitziet, eigenlijk heel toegankelijk.

Recepten als gevulde speculaas, pistacherol met frambozen en witte chocolade, ovengebakken chocoladetaartjes met tahin en sesamkrokant, druiventaart, brownies met tahin en halva maar ook honingkaramels met macademianoten en kokos, Roma’s donuts, dadelrepen met havervlokken, chocolade panforte en natuurlijk ook meringues. Het boek laat je onmiskenbaar watertanden. En je ziet de Ottolenghi stijl uit het Midden Oosten maar ook de Aziatische stijl van Goh in de keuzes in ingrediënten. Dat maakt de recepten en smaken niet alledaags.

‘Sweet’ is voor iedereen die verse lekkernijen wil bakken als je ook geen consensus wil doen in ingrediënten, en er daarnaast wat tijd en liefde in wil steken.

Titel: Sweet
Auteur: Yotam Ottolenghi, Helen Goh