Boekrecensie Superdiners – David Bez

Boekrecensie Superdiners – David Bez

Boekrecensie Superdiners – David Bez
David Bez, geen opgeleide kok, wel een man met een passie voor simpel, gezond en vers eten. De voormalig grafisch ontwerper besloot 3 jaar geleden een blog te starten met simpele salades die zo’n hit werd dat er twee boeken volgde. Supersalades en superstarters. Door hulp van vrienden startte hij in 2016 in Covent Garden (Engeland) zijn eerste eetcafé Saladpride. Maar omdat er in de koude maanden minder vraag naar salades kwam stond hij voor de uitdaging zijn menu te veranderen. De naam van het café veranderde naar PrideKitchen en hij besloot ook warme salades (met een bodem van bouillon of soep) te gaan serveren en warme maaltijden.

In zijn derde boek, superdiners, geeft Bez meer dan 130 gezonde en snelle salades en maaltijden. Het boek kent een intro, waarin hij aangeeft hoe zijn “natte salades” en maaltijden zijn samengesteld. Welke basis hij gebruikt zoals bijvoorbeeld pasta, gierst, boekweit en noedels en hoe hij zijn groenten bereid (rauw, roosteren in de oven of wokken). Ook vind je daarin enkele basisrecepten die hij gebruikt aan dressings en bouillons en soepen en welke eiwitten (vlees, ei, vis,tofu e.d.), kruiden, kiemen en garnering hij toepast. Als laatste vind je ook informatie over tafelzuren en fermenteren. En dan kan je beginnen aan zijn missie om op eenvoudige maar toch verzadigende manier meer groenten te eten. Zijn missie is dan ook gezonder te eten, met de seizoenen en ook minder vlees. En dat je eten ook bewust doet. Dus zonder dat je steeds op je mobiel kijkt maar met goed gezelschap. Want zegt hij: Liefde, aandacht en tijd, dat zijn de echte superfoods.

En met deze inspirerende woorden beginnen de recepten. Twee hoofdstukken slechts. Soepen en maaltijden. De soepen zijn vooral salades op een bedje van romige soep of bouillon. Denk aan zalm, bruine rijst, wortel, doperwt en miso in een bouillon. Of kip, rode rijst, paprika en kokosmelk in een roomsoep. Dan is er nog ei, pastinaak, koriander, gember en kokos in bouillon. En dat gaat met een enorme hoeveelheid recepten door zodat er voor ieder wat wils is. Denk bij de maaltijden aan boerenkool, avocado, rode biet, appel en abrikoos in een dressing.  Ham, tomaat, courgette, radicchio met peterseliepesto. Of havermout, paddenstoelen, spinazie en truffelolie.

Elk recept staat op één pagina, en is voor 1 persoon. Grappig is dat op de pagina, waarin de foto de halve pagina inneemt dus ook het recept en bereidingswijze staat. Enorm handzaam dus en overzichtelijk. Bij elke recept is aangegeven of het veganistisch, vegetarisch is en vaak ook een alternatief om het vegetarisch of veganistisch te krijgen. De foto’s zijn prachtig en what you see is what you get. Geen overbodige attributen gewoon het bord met een gerecht. De bereidingswijzen zijn te simpel voor woorden. Eigenlijk is het puur een opsomming van de bereide ingrediënten die je nodig hebt om het gerecht samen te stellen. Hoe je iets moet doen (de daadwerkelijke bereiding) staat er niet maar je mag er best vanuit gaan dat iemand weet hoe je groente stoomt, champignons bakt of een paprika roostert of een gehaktballetje bakt. De recepten bevatten inderdaad weinig vlees of vis (vaak maar een 50 g) en de recepten met vlees en vis zijn niet in overdaad aanwezig. Dat past ook prima in de keuze van de schrijver. Daarnaast wordt je ook af en toe uitgedaagd om wat onbekendere koolhydraatbronnen zoals boekweit en gierst te gebruiken. De grote hoeveelheid natte salades met vaak knapperige groenten en een bouillon of soep als bodem is daarnaast erg leuk en biedt inderdaad een lekker verwarmend alternatief voor gezonde salades op koudere dagen.

Superdiners is een leuk en handzaam boek waarbij je wordt uitgedaagd veel groenten te eten en verrassende combinaties van groenten en dressings uit te proberen Een leuk boek voor hen die graag in de steeds groter wordende stroom van “bewuste” eters mee willen of daarmee willen experimenteren.

Auteur: David Bez
Uitgever: Good Cook B.V.
ISBN: 9789461431752