Boekrecensie: Recepten uit Los Angeles – Victor Garnier Astorino

Recensie Recepten uit Los Angeles

Victor Garnier Astorino, een Fransman die studeerde in Los Angeles raakte zo geobsedeerd door hamburgers dat hij een hamburgerrestaurant in voor fijnproevers wilde openen in Parijs. Dit werd Blend Hamburger en na eind 2011 geopend te zijn volgde nog vier zaken.

Zes jaar later trok hij door Los Angeles om fotografie en koken te combineren en met een analoge camera door LA te trekken. “Recepten uit Los Angeles” is een eerbetoon aan de inwoners van LA en hij hoopt dat dit boek je overhaalt deze stad en zijn gerechten zelf te ontdekken.

Dit boek is opgedeeld in de buurten van LA. West Los Angeles met Santa Monica en Brentwood, het hoofdstuk Venice en Mar Vista, hoofdstuk Ventura, Malibu en Pacific Palisides bijvoorbeeld. Zo zijn er 7 hoofdstukken met verschillende buurten verdeeld en een hoofdstuk met basisrecepten zoals sauzen en smaakmakers, bijgerechten en drankjes en adressen waar je zelf de originele recepten kan proberen. Omdat het boek in buurten is opgedeeld is er niet direct een lijn in de recepten op bijvoorbeeld vlees, vis, gebak, veganistisch en ontbijtrecepten. Alles staat lekker door elkaar. En zo kan je dus in de ene buurt een recept voor een hamburger tegenkomen maar in een andere buurt dus nog één.

Veel Amerikaanse klassiekers zijn er te vinden in dit boek maar ook gerechten die helemaal bij de hypes en voedingsstromen van nu passen. Ouderwetse apple pie, burgers, maar ook veganistische lasagne, boerenkoolpizza, pad thai,vegetarische garden wrap, porridge (dat geen pap is maar een soort mueslireep), matzo ball soup, guacamole en cheddar fries, pizza, udonnoedels, ramen, courgettespaghetti met bolognesesaus, bahn-mi chicken taco maar ook een smoothie met dadels en kokos. Zoals LA een smeltkroes is van culturen, zo is ook dit boek een smeltkroes aan diverse recepten.

De recepten de naam van de restaurants waar de gerechten gevonden zijn. Leuk als je er een keer bent natuurlijk. Sommige recepten bevatten ook een kleine uitro (een uitleidend verhaaltje niet aan begin maar aan het eind van het recept dus).

De recepten bevatten een ingrediëntenlijst die vaak overzichtelijk is al zal je voor enkele producten misschien nog wel even moeten zoeken in een toko of speciaalzaak zoals een natuurvoedingswinkel. De recepten zelf zijn in 1 alinea weergegeven en niet in stappen. Dit maakt het koken wel wat onoverzichtelijk en door die beknoptheid zijn niet alle handelingen altijd even duidelijk. Zo lees ik bij bahn mi dat de kipfilets kennelijk in blokjes moesten gesneden en mis ik ook de olie om de kip te bakken. Bij de banana cream pie wordt er opeens over bakparels gesproken halverwege het recept. Bij de tortilla met kip en kaas begint het recept met een broodje pita maar het is tortilla? Dit soort onduidelijkheden is er zeker niet bij alle recepten maar het dwingt je wel echt om vooraf goed te lezen hoe je iets moet bereiden.

Dit boek is naast een boek met recepten ook een kijkboek. Heel veel sfeerfoto’s waardoor je goed kan zien dat Astorino zich heeft uitgeleefd in zijn passie. Omdat alles analoog is geschoten was het ook voor hem afwachten wat de resultaten zouden zijn van de foto’s en hoewel er heel veel mooie sfeerfoto’s aanwezig zijn in dit boek komen de gerechten niet altijd lekker uit de verf. De foto’s zijn van de recepten zoals ze geserveerd zijn in de restaurants en diners. Dat betekent geen dure foodstylisten en niet altijd goed gebruik van (natuurlijk) licht.

Dat maakt het echter wel zo dat sommige gerechten gewoonweg niet echt mooi belicht zijn, je hele gele vreemde kleuren krijgt door kunstlicht of dat achtergronden en ondergronden niet echt mooi matchen en ook niet alle foto’s even scherp zijn. En hoewel het puur natuur is maakt het sommige gerechten gewoonweg niet zo aantrekkelijk. Natuurlijk hoeft je niet alles kapot te stylen maar hier geldt wel, zien eten, doet (willen) eten.

Recepten uit Los Angeles is een boek dat een beetje moeilijk te beoordelen is. Het heeft een heel eigen vibe en de vele sfeerfoto’s maken het een prettig boek om in te bladeren. Daarnaast echter zijn de foto’s van de gerechten gewoonweg niet altijd even aantrekkelijk en hadden die dan wellicht beter achterwege kunnen blijven. Het bevat zeker leuke gerechten en geeft een mooi beeld van de diversiteit aan smaken in LA. Het is jammer dat er niet meer aandacht is besteed aan het wat meer uitwerken van de recepten. Door deze bijvoorbeeld een wat prominentere plek te geven. Het is tenslotte een kookboek geen fotoboek en dat lijkt soms wat vergeten in de indeling van de ruimtes. Wat meer meer duidelijkheid, net wat meer in stappen en het overzichtelijker maken van de recepten had de drempel voor het daadwerkelijk koken uit dit boek aanzienlijk kunnen verlagen. Een boek met heel veel goede intenties maar het mist net de finesse om echt een goed kookboek te zijn.

Titel: Recepten uit Los Angeles
Auteur: Victor Garnier Astorino
Uitgeverij: Fontaine Uitgevers