Boekrecensie Poké – Celia Farrar en Guy Jackson

Boekrecensie Poké - Celia Farrar en Guy Jackson

Voor me ligt het baby-blauwe Poké, een boek in een formaat van een flinke agenda en lekker handzaam. Celia Farrar en Guy Jackson opende het eerste poké restaurant in London. Poké uitgesproken als Poh-Kay zijn Hawaïaanse salades die traditioneel bestaan uit rauwe (gemarineerde) vis, Hawaïaans zeezout en geoogst zeewier. Poké betekent dan ook snijden of snede. De twee Londenaren besloten zelf poké bowls te bedenken met als insteek de meest verse ingrediënten die ze kunnen vinden. Hun insteek is dat poké voor hen een relaxte versie is van sushi. Naast diverse poké bevat dit boek ook recepten voor kleine hapjes, tafelzuur, marinades, zoete poké en drankjes.

Poké bowls zijn hot, dat bewijzen de vele rondslingerende recepten momenteel wel. Maar kan je er ook een boek mee vullen? Eerst wat over de opmaak van dit boek.“Poké” is een kleurrijk boek met diverse illustraties. De recepten zijn speels opgebouwd en de foto’s zijn kleurrijk. De stijl van de foto’s moet je van houden. Veel harde schaduwen en veel contrast in kleurrijke achtergronden. Je ziet hier wel de achtergrond van de schrijvers terug (branding en mode) en het boek heeft een unieke stijl.

Na een korte “wat heb je nodig voor poké” en “hoe maak je een poké” waarbij overigens wel humorvol staat dat er geen regels zijn en je het op je eigen manier moet doen, volgt een korte uitleg hoe je de beste vis kan selecteren en bereiden en extra uitleg over hoe je perfecte rijst kookt (een basis voor poké). Daarna mag je aan de slag met de recepten.

De recepten bevatten een keur aan poké. Van Mexicaanse ahi met suikermais en gerookte mayonaise (lekker), poké gerookte zalm met avocado en roze eieren en poké makreel met gemberwortel en bieslookpasta. Na de poké volgen ingemaakte groenten, marinades en toppings (strooisels). Er is een klein hoofdstuk met bijgerechten en snacks met onder andere misosoep met enoki-paddenstoelen, huisgemaakte spam, chips van lotuswortel, taro en zoete aardappel. De zoete poké zijn een leuke touch. Een kom met kokosrijst, mango en papaja, Portugese donuts of klassieke Hawaïaanse pudding en verder nog drie recepten voor drankjes.

De recepten zijn duidelijk maar her en der bespeur ik soms wat “klopt dat wel?”. Ergens heb je 4 mm gember nodig, moet dit 4 cm zijn? Ook moet je sommige ingrediënten bijvoorbeeld 30 minuten laten intrekken en dan in de volgende stap de vis 1 uur laten marineren. Als je dan de eerste stap al doet dan doe het intrekken dus zeker ook 1 uur. Het zijn kleine puntjes. Maar omdat de recepten kort en bondig zijn is goed doorlezen vooral wel even nodig. Ook zal je her en der wat moeten heen en weer bladeren omdat je voor sommige recepten ingemaakte groenten of een saus of marinade nodig hebt die verder in het boek beschreven staan. Die recepten zijn dan wel weer voor grotere hoeveelheden kommen dan de recepten aangeven (bijvoorbeeld 10 kommen of 1 ½ kg poké) en jammer genoeg niet heel lang houdbaar. Dus vooral experimenteren ook bij andere gerechten of veel poké eten.

Voor de gebruikte ingrediënten zal je soms naar een toko moeten. Ook een echte visboer wordt aangeraden om echt kakelverse of blubverse vis te krijgen.

“Poké” is een leuk boek dat meevaart op de nu ontstane hype van deze kom salades. Voor de (rauwe) visliefhebber en degene die niet bang is buiten de bekende paden te stappen is dit een boek waarmee je naar hartenlust kommen met salades kan gaan vullen. Door de sterke invloed van de Hawaïaanse en oosterse keuken kan je daarmee echt eens wat anders op tafel zetten. Dat is een ritje naar de toko en visboer zeker waard.

Titel: Poké
Auteurs: Celia Farrar Guy Jackson
Uitgever: Good Cook B.V.