Boekrecensie: De pastabijbel – Roberta Pagnier

boekrecensie De pastabijbel - Roberta pagnier

Bijbel, één definitie van dit woord komt van het latijnse woord `biblia` dat `boeken` betekent. Mede omdat de bijbel ook een verzameling is van meerdere boeken. In de koekenboekenreeks van “bijbels” van Carrera culinair is nu De Pastabijbel verschenen. Een pil van maar liefst 447 pagina’s. En daarmee dus een verzameling van een groot aantal recepten op het gebied van pasta. En wie had deze beter kunnen schrijven dan Roberta Pagnier? De charmante chef ademt Italiaans. Veel mensen weten wel dat haar roots in Italie liggen (mamma) maar haar Nederlandse grootvader van haar vaders kant was eigenaar van de macaroni en vermicellifabriek J.Pagnier Files & Co’s. Dat haar bloed dus deels uit pasta bestaat is eigenlijk meer dan logisch.

Na de intro van dit boek, waar we Roberta wat beter leren kennen, krijg je uitleg hoe dit boek gebruikt moet worden, een stukje pastageschiedenis en pasta “regels” zoals welke pasta gebruik je voor welke saus en hoe zit het nu met de hoeveelheid kaas en saus bij pasta? Je leert de juiste methode van het koken van pasta, de soorten pasta, de keuze in ingrediënten die je nodig hebt, en het keukengerei dat nodig is om diverse pasta’s te maken. Allemaal lekker toegankelijk uitgelegd trouwens. Daarna is het tijd de handen in het bloem te steken en deeg zelf te leren maken. Met foto’s leer je stap voor stap pasta maken. Maar niet alleen “standaard” pasta, ook cacaopasta, bietenpasta en hoe je pasta met de hand of keukenmachine maakt. Natuurlijk volgt dan de uitleg over het uitrollen van het deeg met een pastamachine of zonder machine en hoe je allerlei diverse gangbare vormpjes maakt. De echt complexe vormpjes blijven achterwege.

Daarna vinden we een keur aan recepten voor diverse pastadegen. Volkorenpasta, speltpastadeeg, boekweitpasta, gnocchi en ga zo maar door. Wat een keuzes. En na deze basis worden we op alfabet uitgenodigd om te gaan koken. Van agnalotti tot maccheroni, orecchiette, tagliolini en zite. De keuze is zo groot dat ik niet eens kan beginnen met alles te beschrijven. Dan zou dit een recensiebijbel worden.

Meer dan 130 recepten, dat geeft wel een beeld wat er allemaal in dit boek te vinden is. Sommige pasta’s maak je vers, sommige koop je gedroogd. Best logisch overigens want sommige vormpjes gaan ook de meesterkoks te boven. De foto’s van Simone van den Berg, de styling van Alexandra schijf en de vrolijke illustraties maken het boek een genot om door te bladeren. Bij elk recept staat het “bijzondere” keukengerei dat je voor het recept nodig hebt met illustraties weergegeven en staan de ingrediënten benoemd en wat je ermee moet gaan doen. De uitvoering staat na een korte (en informatieve) intro in stappen helder uitgelegd.

Een greep uit de recepten? Klassiekers als tagliatelle al ragú bolognese (want spaghetti is dus niet klassiek), carbonara en lasagne staan er uiteraard in. Maar ook linguini met inktvisinkt, rivierkreeftjes en calamari, lasagne met porcini, trenette alla genovese, frittata van bucatini, timpano van maccheroni (pastataart met deegrand) en pappardelle met paddenstoelen en salie. En natuurlijk diverse gevulde pasta’s zoals cannelloni en ravioli. Niet alle recepten zijn gebalanceerd qua groenten. Dat komt omdat de Italianen pasta eigenlijk niet als hoofdgerecht eten. Maar zoals Roberta zegt: “Die groenten eet je maar op een ander moment. Ik ben je moeder niet…” De hoeveelheid ingrediënten is soms best uitgebreid maar het boek bevat ook genoeg recepten met een kortere lijst.

Dit boek daagt je telkens weer uit om nieuwe recepten te proberen want met zoveel keuze zit er voor ieder wel wat wils in. Ik heb wel 2 klein kritiekpuntjes. Het eerste is dat alle lasagnes vers zijn gemaakt en voor de minder ambitieuze mensen onder ons was het fijn geweest aan te geven hoe lang de lasagnes met gedroogde lasagnevellen in de oven zouden moeten. Nu wordt enkel van vers uitgegaan. Andersom geldt het ook voor het gegeven als je verse cannelloni gebruikt in plaats van gedroogde buisjes. Het boek biedt je die keuze van vers of gedroogde cannelloni wel. Ik twijfel zelf of dit dezelfde kooktijden heeft en anders was het fijn dit even te noteren (iets voor de 2e druk?). Dit is dus alleen bij het maken van een andere keuze een puntje. Verder trouwens geen probleem omdat je bij de overige recepten de gekookte pasta toevoegt aan de saus en je dus nog vooraf keuze hebt om verse of gedroogde gekookte pasta te koken.

Als tweede mis ik nog een paragraaf hoe je verse pasta zou kunnen drogen en bewaren. Wat nou als je lekker een middag vormpjes hebt staan rollen, hoe laat je ze dan drogen en bewaar je ze dan? Het zijn overigens daadwerkelijk de enige opmerkingen die ik heb op dit mooie boek en het zou geen koper iets in de weg moeten staan om dit boek te kopen.

De pastabijbel is een boek dat bij iedereen, die hart heeft voor de Italiaanse keuken, niet mag ontbreken. Als je zelf diverse verse pasta’s wil leren maken of bijvoorbeeld je eigen gevulde pasta’s dan kan je heerlijk aan de slag. Houd je het liever simpeler en gebruik je liever gedroogde pasta ook dan kan je met de meeste recepten ook gewoon uit de voeten. En zo is er echt voor ieder kookniveau wat wils te vinden.

Roberta Pagnier en haar team verdienen een diepe buiging voor het vele werk en de recepturen van dit prachtige boek. Als pasta jouw God is, dan is dit de bijbel die je wil lezen.

Naam: De Pastabijbel
Auteur: Roberta Pagnies