Boekrecensie: Modern Baking – Donna Hay

Boekrecensie: Modern Baking – Donna Hay

Boekrecensie: Modern Baking – Donna Hay

Donna Hay doet het weer. Of moet ik zeggen wéér. Tsja dit is dan wel een hele luie recensie. Maar wat is Modern Baking, taarten, koekjes en alles daartussenin een fantastisch lekker boek. Niet alleen ziet het er fantastisch uit, je zou de pagina’s zo in je mond frommelen, de recepten zijn oogstrelend.

Even een stapje terug. Ik doe niet veel recensies meer, tijdgebrek. Maar dit boek moest ik hebben. Het vorige boek van Donna had ik al voorbij laten gaan maar Basics to brilliance staat mij nog helder voor de geest. Wie Donna Hay niet kent, even een flashback. Donna Hay, de Australische chef is een begrip in de kookboekenwereld. Niet alleen schreef ze al 27 boeken, ook heeft ze in 2007 een prijs gewonnen als één van de 7 beste kookboekenauteurs ter wereld. Wie Donna Hay zegt, zegt niet te complex maar lekkere maaltijden en ook prachtig gepresenteerd. Maar het houdt niet op bij kookboeken, ook een eigen magazine, servies en keukenaccessoirelijn en online winkel, app, eigen bakmixen en tv-series. Donna Hay is niet zomaar een kok en schrijfster, ze is een merk.

In haar nieuwste boek, een lekker dik werk van 400 pagina’s, maakt ze geen woord vuil aan ellenlange introducties of inleidingen. Een pagina telt de inleiding. Bakken is haar therapie en haar manier van mindfulness. Met dit boek biedt ze pure verwennerij, verantwoorde lekkernij en lekker snelle recepten. Daarna mag je direct de keuken in om te bakken. In vijf hoofdstukken: 1: Chocolade, 2: karamel,toffee en koffie, 3: suiker en specerijen, 4: vruchten en bessen en 5: melk en room.

Elk hoofdstuk is onderverdeeld in drie delen. Het eerste deel bevat zoveel boter en suiker als nodig is. Geen enkele concencus wordt gedaan om calorieën te beperken. Het tweede deel bevat quick fixes, snelle recepten om snel iets lekkers op tafel te zetten. Daarbij worden ook bijvoorbeeld kant en klare producten gebruikt zoals gekochte brownies, meringues en dulche de leche om tijdswinst te boeken. Het laatste deel bevat recepten die fresh en light zijn. Het zogenoemde verantwoordere deel. Daarbij worden gezondere meelsoorten, suikerproducten met meer voordelen of fruit als vervanger daarvan gebruikt. Denk aan recepten met dadels, rauwe cacao, kokos (olie), chiazaad, ahornsiroop, speltmeel en amandelmeel. Het zijn die recepten waarbij je iets verantwoorder snoept maar waarvan je je ook moet beseffen dat suiker, ook al zit het in fruit, gewoonweg suiker is. Dus iets gezonder voor hen die net iets gezonder willen bakken. Fijn is ook dat Hay je duidelijk de keuze laat en op geen enkele wijze een richting op beweegt. Genieten is duidelijk de boodschap in dit boek.

En genieten is het, welk hoofdstuk of welk deel je van elk hoofdstuk ook kiest. Karamel pecanbrownies, chocoladetaart, ijs, lamingtons met rauwe chocolade en bramenjam, zachte biscuittulband met vanille, earlgraydonuts met glazuur van bruine boter, gegrilde pruimen met steranijs en vanille, crumble met appel, frambozen, kokos en quinoa. Of wat dacht je van open taart met blauwe bessen en tijm, pindakaasfudge, laagjesgebak met kokos en meringue, bananen-kokostaart met drie soorten melk, chocolade vanillecheesecake brulee of karamel cantuccinitiramisu. De keuze is domweg reuze en met het bladeren van dit boek is het dan ook lastig de pagina’s schoon te houden door al het water in je mond loopt.

Daarnaast is het ook nog eens allemaal prachtig gefotografeerd en opgemaakt. De stijl waarbij veel met schaduwen wordt gewerkt is van het hoogste foodfotografieniveau. Ik maakte de pindakaasbrownies uit dit boek en ik kan in alle eerlijkheid beweren dat het de beste brownies zijn die ik ooit zelf heb gemaakt. Dit recept plaats ik dan ook nog! Kent het boek dan geen minpuntjes? Voor de azijnzeurders, ik dus, één dan. Ergens lijkt het wel alsof er wat tijdsdruk zat op de vertaling van dit boek. Want mijn oog spot her en der wel wat tekstuele foutjes. Niets waardoor je een recept niet kan maken, maar goed u wilde azijn, dan krijgt u azijn. Die zullen er bij een 2e druk onwaarschijnlijk uit gaan.

Dit boek is één van de meer prijzige kookboeken maar is elke cent waard. Houd je van bakken en zoetigheid? Duik de Australische keuken in. Modern Baking?Je krijgt er geen spijt van.

Titel: Modern Baking
Auteur: Donna Hay