Boekrecensie: Made at home – Giorgio Locatelli

Made at home is een boek waarvan de liefde bijna afspat. De pure Italiaanse keuken en de liefde voor de recepten van Giorgio Locatelli zijn voelbaar in elke pagina.

De meervoudig Michelin chef brengt zijn eigen favoriete (familie)gerechten samen in dit boek. Gerechten die hij thuis maakt, voor zijn personeel in zijn restaurants als warme maaltijd, familie, vrienden maar ook die hij in Puglia kookt waar de Italiaan een vakantiehuis heeft.

Na een liefdevolle intro over de thuiskoken van Locatelli wordt je in 7 hoofdstukken door zijn 150 (!) favoriete thuisrecepten geleid. Salades en groenten van het seizoen, eenvoudige soepen, panini, crostini, pasteitjes en andere snacks vormen de eerste drie hoofdstukken. Pasta, rijst en pizza (en hoe je pasta en pizza maakt) worden opgevolgd door vis, schaal en schelpdieren, gegrild vlees, gebraad en stoofpotten en gebak, lekkernijen en ijs.

Locatelli zweert bij lokale (Italiaanse) ingrediënten en daarvoor zal je in dit boek toch echt af en toe een speciaalzaak moeten raadplegen. Goede kazen, bresaola, burrata, kwaliteitstomaten. Hetzelfde geldt voor een vis als zonnevis of een duif of kwartel. Een goede poelier of slager in de buurt zal je daarbij zeker kunnen helpen. Voor de Italiaanse keuken (en net als elke ander eigenlijk) geldt dat het recept alleen zo goed is als de kwaliteit van de producten (en een beetje ook wie het maakt). Dus wil je echt genieten, dan haal je voor het veelal beperkt aantal ingrediënten wel het beste in huis.

Naast veel klassieke recepten als pasta, tomatensaus, pappa pomodoro, ravioli en risotto bevat het boek ook een enorme hoeveelheid aan andere recepten. Kastanjesoep met spelt, diverse broodsoepen, chips gemaakt van rijst, rozijnenbrood, pappardelle met haas en ragout en rode wijn en chocolade, Diverse soorten gnudi, gefrituurde zeeduivel met garnalenmayonaise, Italiaanse hamburger, geroosterde zonnevis met asperges, aardappels, sjalot en boter. Of ontbeende gevulde kip, gestoofde zeekat met doperwten en munt, bombetta (varkenslapjes gevuld met saucijsvulling), runderstoofpot met doperweten en aardappels, geroosterde kwartel, appelkruimeltaart, honingrol met vanille of bijvoorbeeld koffie-ijs. De recepten zijn er teveel om op te noemen.

De recepten zijn allen heerlijk gefotografeerd en het bladeren door het boek maakt hongerig. Wat een plus en minpunt kan zijn is de lange intro’s van de recepten. Ik vind het heerlijk dat een chef zoveel passie toont en bij elk recept een intro heeft met tips en achtergronden. Het voelt alsof je wat dichterbij komt. Maar voor een ander, die gewoonweg een kookboek zoekt, kan het soms wat teveel zijn. Ik vind het vooral getuigen van passie en het is mooi te zien uit welke herinneringen de recepten voort komen en welke tips en ideeën er bij Locatelli zijn ontstaan.

De recepten zijn duidelijk al bevatten niet alle recepten een ingrediëntenlijst en zal je de boodschappenlijst al lezende moeten maken. Het is een keuze geweest om op deze wijze in sommige gevallen 4 recepten op twee pagina’s te krijgen maar het leest niet altijd lekker weg.

Made at home is een heerlijk kookboek barstensvol favoriete “thuis”gerechten van een sterrenchef. Een boek vol passie. Pak de beste ingrediënten die je kan vinden, dek een lange tafel, nodig wat geliefden uit en ga uitgebreid aan de slag met dit boek. Dit boek is amore om te lezen en amore op tafel.

Titel: Made at home
Auteur: Giorgio Locatelli
ISBN: 9789059568341