Boekrecensie: Het Laura’s Bakery Bakboek – Laura Kieft

Boekrecensie: Het Laura's Bakery Bakboek - Laura Kieft

Laura Kieft, ook wel bekend als Laura van Laura’s Bakery, heeft haar tweede boek uit. Na Het basisbakboek komt zij nu met Het Laura’s Bakery Bakboek. Een no-nonsense bakboek dat je na een korte inleiding en tips en trics meteen vol de keuken in gooit.

Laura’s missie is laten zien dat bakken niet moeilijk is. En dus zijn 70 laagdrempelige recepten het uitgangspunt in dit boek. De recepten zijn onderverdeeld in taarten en cakes, koekjes, klein gebak, desserts, borrelhapjes (met nu ook hartige hapjes jeej!) en vullingen en toppings die weer nodig zijn voor de diverse recepten.

De vormgeving van het boek is net als de meeste recepten, wederom zoet. Zachte lettertypes, kleuren, en veel wit. De foto’s, grotendeels door Laura zelf gemaakt, zijn niet teveel gestyled en stralen rust uit en geven daarmee simpelweg weer wat je gaat krijgen. Dat maakt het ook weer niet te bedreigend voor beginnende (koeken)bakkers zoals je soms wel eens taarten aantreft in boeken waar het van lijkt dat de patissier er nachtwerk van heeft gemaakt.

U wilt voorbeelden van recepten? Die krijgt u. Monchou tartelettes, roomboterkoekjes, stroopwafeltaart, blueberry-lemon cheesecake, pindakaas, cookie dough cups, amandelcake, brownie-chocoladeijs, fruitige pavlova, pesto-parmezaan broodstokjes, carpaccio wraps en hartige cake met paprika en tomaat zijn zomaar een greep uit de vele recepten. Leuk vind ik dat Laura nu ook de hartige trek bedient door wat hartige hapjes in dit boek te presenteren voor bij de borrel. Dat geeft al dat zoet nu ook wat verandering van spijs. Of in dit geval dus geen spijs.

De recepten kenmerken zich door niet teveel ingrediënten, die eigenlijk ook overal verkrijgbaar zijn en worden in simpele stappen uitgelegd. Zonder moeilijke termen ga je al mixend, knedend, roerend en bakkende naar het eindresultaat. Ook handig zijn Laura haar bewaartips zodat je (helaas) niet alles meteen hoeft op te eten.

In Laura haar vorige boek had ik één punt van commentaar: Dat het fijn zou zijn als omschreven was hoe je kan herkennen wanneer iets klaar is. Als het goudbruin, gestold, knapperig of juist nog wat wiebelig is bijvoorbeeld. En dat commentaar geldt voor mij ook in dit boek. Als beginnende bakker, en ervaren trouwens ook wel, zou het extra helpen als wordt omschreven hoe je kan herkennen wanneer iets gaar is. Ik heb hier overigens kort met Laura over gesproken en zij geeft aan dat zij eigenlijk nooit deze vraag krijgt, ook niet op haar blog, en de foto’s natuurlijk ook wel een beeld geven hoe iets eruit moet komen te zien. Uiteindelijk is het ook een keuze geweest het niet te benoemen omdat je maar zoveel tekst kwijt kan op een pagina. Als ik Laura zo hoor en gezien de populariteit van haar blog denk ik dan ook dat dit inderdaad geen probleem zal zijn. En overigens doet dit niets af van het feit dat dit gewoon een heel erg leuk boek is.

Voor fans van Laura’s eerste boek en haar blog is dit zeker een waardig en herkenbaar vervolg met nu ook lekkere hartige recepten. Ken je Laura nog niet? Dan is dit een niet te complex boek boordevol leuke recepten voor hen die ook “aan de bak” willen.

Titel: Het Laura’s Bakery Bakboek
Auteur: Laura Kieft
Uitgeverij: Forte Culinair