Boekrecensie: Jamie’s superfood voor elke dag (Hebban recensie)

Boekrecensie: Jamie’s superfood voor elke dag

55a88edf8223c2_27462480

Jamie Oliver, de man die alleen in Nederland al 3 miljoen kookboeken verkocht, werd 40 en hoewel hij altijd al behoorlijk uitgebalanceerde maaltijden kookte (op Jamie’s Comfortfood na misschien) zat hij niet lekker in zijn vel. Slaaptekort, onregelmatig eten weinig energie en weinig bewegen. Hij gooide het roer om. Viel af, ging serieus met slaap aan de slag en volgde een studie voedingsleer. Daarnaast ging hij naar die plekken in de wereld waar mensen het langste leven om te zien wat hun geheimen zijn op het gebied van voeding.

Zijn zeventiende boek, waar hij alle foto’s ook nog zelf voor maakte, is een verslag van die ontdekkingstocht naar een gezonder eetpatroon en een happier, healthier you. Zoals Jamie zelf zegt is er veel “ruis” tegenwoordig over wat gezond is. De één zegt drink sojamelk en de ander roept dat het schadelijk is. Er bestaan veel theorieën. Als je dit boek koopt ga ik er vanuit dat je open staat voor een nieuwe visie op eten.

Uit eigen ervaring weet ik hoe het voelt om suikers te laten staan en wat het met je doet, of een keer helemaal vol te proppen met fastfood en wat dat met je lijf, stemming en gevoel doet. Dit is een boek waarbij je je moet laten leiden door wat het met je doet en hoe je jezelf erbij voelt en er vanuit moet gaan dat het onderzoek dat is gedaan zoveel mogelijk “ruis” heeft weggehaald.

Laat je niet afschrikken door de titel van dit boek. Vergeet spirulana, moerbeien en gojibessen. Vergeet de hype die superfood heet. Dit boek gaat over alledaags gezond eten precies zoals de titel zegt. In zoverre vind ik het zelfs een anti superfood boek omdat het laat zien dat gewoon eten ook kan zorgen voor een gezondere versie van jezelf. Verwacht dus geen “echte” superfood ingrediënten op twee chiazaad en 5 keer het gebruik van quinoa na wellicht.

Dit boek bevat 30 ontbijtrecepten, 30 lunchrecepten en 30 maaltijden en nog flink wat gezonde snacks en drankjes. Ontbijt recepten komen niet boven de 400 kcal en lunch en diner niet boven de 600 waardoor er dus ruimte blijft om ook tussendoor wat te nemen en toch gezond bezig te zijn. En daarnaast bevat het een hoofdstuk over gezond leven waarbij op toegankelijke manier wordt beschreven hoe een gebalanceerde maaltijd eruit zou moeten zien en wat koolhydraten, eiwitten en vetten nu doen en het belang daarvan is.

Je merkt dat dit boek een focus wil geven op het belang van de juiste voedingsstoffen en portiecontrole en er dus in eerste instantie gekeken is naar de balans in voedingsgroepen. Daarom zitten er meer recepten in met vis, noten, bonen, kip, dan recepten met bijvoorbeeld rood vlees. Voor de koolhydraten wordt altijd gekozen voor volkorenvarianten want die bevatten x aantal keer vezels dan de “normale” varianten.

Elk recept ademt balans uit. En omdat de recepten voor elke dag zijn, zijn de bereidingswijzen toegankelijk en niet meer dan één pagina lang. De bereidingstijd zit tussen de 20 minuten en 50 minuten voor een avondmaaltijd met her en der een uitschieter omdat er gestoofd moet worden of geprutteld. Ontbijtjes tussen de 10 a 30 minuten met soms een uitschieter.

Ik wordt blij van dit boek. De ontbijtrecepten zijn echt veelzijdig van een Mexicaans ontbijt, bessen pannenkoeken of een vijgen bananenbrood. En de meeste dingen kan je de avond van tevoren maken of enkele dagen bewaren (zoals pannenkoekenbeslag).

De lunch en diners zijn ook al zo fijn. Vistacos’s, Mexicaanse tomatensoep met zoete aardappelfriet, kurkumakip met hummus, paprika couscous en groenten of varkensfilet met appelmoes, wortels en bruine rijst. De foto’s zijn kraakhelder maar je merkt dat David Loftus, de huisfotograaf van Jamie, ze niet heeft gemaakt. Strak, smaakvol maar soms mogen ze wel wat sfeervoller.

Ik heb inmiddels al een stuk of zes van de recepten gemaakt en vind ze allemaal even lekker.

Ik ben al lange tijd fan van Jamie maar was, voordat ik er meer over las, bang wat ik van dit boek zou vinden. Geheel onterecht. Jamie is vanouds lekker bezig. En dit is een boek waarvan je bij elk gerecht weet dat het zal vullen, je gezondheid een boost geeft en waarbij je bij elke hap weet dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Echt schaamteloos genieten. Geen boek voor de die-hard vleeseters of mensen die niet van groenten houden. Wel een boek voor iedereen die begaan is met zijn eigen gezondheid en wat hulp kan gebruiken bij het maken van gezonde keuzes.