Boekrecensie: Home sweet home – Yvette van Boven

Boekrecensie Home sweet home Yvette van Boven
Yvette van Boven behoeft wat mij betreft geen enkele introductie meer. Niet na haar succesvolle “Home” boekenreeks en programma “Koken met Van Boven” en haar werk als culinair redacteur, schrijfster voor De Volkskrant, illustrator en nog veel meer…..toch? Deze in Ierland geboren en getogen Nederlandse groeide op vlak onder Dublin. Zij keert met haar nieuwe boek: Home sweet homeNieuw Iers comfortfood terug naar haar roots. Omdat haar moeder niet hield van de Hollandse pot groeide Yvette zelf op met Ierse kost thuis. Home sweet home geeft invulling aan haar herinneringen en aan het comfortfood waarmee ze is opgegroeid. Dat, en de viering van de vele mooie producten uit het land (het Ierse vlees, boter en kaas zijn volgens Yvette dan ook ongeëvenaard). De nieuwe keuken en oude keuken in één boek. Een boek dat trots uitstraalt en ook terugvoert naar haar achtergrond die dicht bij de natuur staat.

Ik heb Yvette van Boven één keer ontmoet tijdens een boekpresentatie en zij vulde bij binnenkomst met haar aanwezigheid direct de zaal. Er stond een zelfverzekerde vrouw (met haar altijd aanwezige Jack Russel), goedlachs en met een no-nonsense houding. Ze kwam op mij over als zeer krachtig. Ik denk dan ook dat de Yvette die op tv te zien is de ware Yvette is. Zonder kunstmatige toevoegingen, wel met een flinke dosis humor en met passie voor (puur) eerlijk en lekker eten. Die niet meesurft op de golven van hypes maar gewoon één ding wil, goed en lekker eten maken. Net als zij, heeft ook Home sweet home karakter. Karakter door de illustraties (ook van Yvette van Boven), de prachtige sfeerfoto’s en foto’s van de recepten van partner Oof Verschuren. En dit allemaal in de “eigen” schrijfstijl van Yvette.

Wat vind je in dit boek? Naast een inleiding en beknopte geschiedenis van de traditionele Ierse keuken, een inleiding over de gebruikte ingrediënten en een paar basic recepten die je nodig hebt (zoals bouillon) voor de andere recepten in het boek. In de recepten vinden we de hoofdstukken: Bakken, borrel, kleine gerechten, soep, hoofdgerechten, bijgerechten, provisiekast, dressings en sausjes. Een impressie? Boterige pancakes met gebakken kaneelappels (houd me tegen), bananen dadelcake, gemberbier, gepekelde en gerookte garnalen met zilte venkel-zeewiermayonaise, kokkels met dragon en erwten, uiensoep met guinnes, lambout met salsa van zeewier, krokant gebakken procureurstoof met zachte uiensaus, hartige aardappelcake en bijvoorbeeld mississipi mud pie met rozijnen, venkel rabarbercrumble, Irish cream liqueur fudge en natuurlijk de perfecte Irish coffee.

Deze opsomming is slechts een tipje van de sluier maar het geeft een beeld van de veelzijdigheid aan recepten die er aanwezig is. Veel recepten hebben daarnaast een leuke en humoristische intro. Echter het verspringen van de lettertypes van cursief naar recht in de intro’s oogt wel wat onnodig druk. Het is echter mijn enige puntje van kritiek. De bereidingswijze van de recepten is lekker duidelijk, vaak in enkele stappen, en ook de gebruikte ingrediënten zijn veelal volop verkrijgbaar. De fotografie en styling noemde ik al eerder en deze zijn mooi (styling ook door Yvette) en ietwat ruig wat juist bij de mooie landschapsfoto’s past. De recepten worden daarnaast soms onderbroken door leuke stukjes tekst over de Ierse producten en eetcultuur. Denk aan pub life, varkensvlees, het gebruik van zeewier, aardappels en kool en het gebruik van turf in de Ierse keuken.

Home sweet home neemt je mee in de Ierse roots van Yvette van Boven. En wat een heerlijke reis is dat geworden. In tijden van allerlei dieetboeken en hypes is het fijn weer een no-nonsense boek aan te treffen dat je één ding mee wil geven, liefde voor (Iers) eten. Deze mag dan ook niet in je kast en keuken ontbreken als je houdt van verwarmend en rijk comfortfood.

Titel: Home sweet home
Auteur: Yvette van Boven
Uitgeverij: Fontaine Uitgevers