Boekrecensie: Heerlijk simpel – Janneke Philippi

Boekrecensie: Heerlijk simpel - Janneke Philippi

Janneke Philippi is geen onbekende in kookboekenscène. Eerder schreef ze onder eigen naam al 7 andere kookboeken maar in opdracht zijn er inmiddels al zo’n 40 (!) verschenen. Voor Delicious schrijft ze maandelijks onder de vaste rubriek familietijd en ze werkte onder andere 10 jaar voor de Allerhande van Albert Heijn. Met haar man Serge vormt zij een hecht team en hij maakt de prachtige foodfoto’s en doet de vormgeving.

De opzet van het boek:
Janneke’s nieuwste telg is het boek Heerlijk Simpel. Met ruim 100 makkelijke recepten voor ieder moment. Met dit boek val je letterlijk meteen met je neus in de ingrediënten. Geen introductie over het boek geen hoe en waarom. Maar gewoonweg, simpel, koken. Zes hoofdstukken, lunch, koffie, borrel, vooraf, diner en dessert en bijna je gehele dag is gevuld met recepten van Janneke. Er mag dan ook meteen in de simpele recepten gedoken worden. De ene keer bevat het recept een intro de andere keer een korte zin over het recept. Geen onnodige poespas. En tussen de hoofdstukken door vind je steeds een kort persoonlijk stukje over het betreffende hoofdstuk zelf. Dit breekt het boek en is weer eens wat anders dan altijd een intro vooraf. Dat simpel koken niet automatisch betekent dat het weinig ingrediënten hoeven te zijn is wel goed om te vermelden. Want dat is dus niet het geval. Soms heb je best een lijstje nodig aan ingrediënten. Voordeel is wel dat al deze producten bijna allemaal volop verkrijgbaar zijn en er geen hele ingewikkelde ingrediënten in staan. Ook fijn dat bijzondere keukenbenodigdheden bij elk recept staan benoemd. Een muffinvorm, keukenmachine en dergelijke. Scheelt verrassingen. Maar dat de receptuur zo gemakkelijk is uitgelegd en in zulke duidelijke stappen, dat maakt dit boek met recht heerlijk simpel. Het maken van ravioli is zelden zo simpel uitgelegd en hoewel er geen stap voor stap foto’s staan in dit boek leest het zo simpel dat het niet nodig is. Moeilijke handelingen laagdrempelig uitleggen is een kunst. En Janneke beheerst dit als geen ander.

De recepten:
Dit boek bevat recepten voor bijna alle momenten van de dag. Eigenlijk alleen het ontbijt ontbreekt. Maar wat een heerlijke recepten en ideeën staan hier in. Van een simpele piadina met kaas en rucola brandadekroketjes (kroket met vis) of krokante saucijzenbroodjes met zalmgehakt voor de lunch. Shortbread met anijs, panbrownies of witte chocoladecheesecake met de koffie. Een lekkere borrelbaguette met rucolapistou en pancetta. En een tomatillo met zalm-coquilletartaart bij de borrel. Vooraf kan je kiezen voor gerookte eendenborst met avocadomayonaise of bijvoorbeeld ham met fruit. En dan aan tafel voor het diner. Gebakken roodbaars met zilte zeekraalstampot of kalfssukade met twee sauzen of wellicht een mac ’n cheese of gebakken raviolo met ricotta en tomaatjes? We sluiten af met één van de desserts. Een omgekeerd rabarbertaartje of chocomoussetaartje of kies je voor Maria biscuitroomijs. De keuze is reuze en het zijn recepten waarmee je elk culinair hart sneller kan laten kloppen. De recepten bestaan soms uit klassiekers maar ook deze kennen een eigen draai. Daarnaast heel veel verrassende recepten waarvan je niet zou verwachten dat ze een stempel van “simpel” zouden hebben.

De foto’s:
Hier kan ik kort over zijn. Prachtig. De styling, kleurkeuze, lichtkeuze. Het heeft allemaal een heel rustiek gevoel. En sommige foto’s zouden aan je muur echt niet misstaan. Dit boek is prachtig om alleen al doorheen te bladeren. Alle recepten zijn gefotografeerd en de foto’s staan soms voorafgaande van de recepten, soms ernaast en soms achteraf. Soms zijn ze gekaderd en soms paginagroot. Dit breekt het boek ook op een prettige manier. Ik zei al dat de recepten zodanig zijn dat ze elk culinair hart sneller kunnen laten kloppen. Dit geldt ook voor de foto’s. Want hiermee til je “simpele” recepten wel echt naar een veel luxer niveau. De gerookte eendenborst met avocadomayonaise lijkt zo uit een sterrenrestaurant te zijn weggetrokken terwijl het recept zelf minimale handeling vraagt.

Conclusie:
Heerlijk simpel levert. Janneke Philippi bewijst dat ze één van de beste kookboekenschrijfsters van Nederland is en legt met dit boek de lat voor kookboekschrijvend Nederland enorm hoog.
Een boek met hele diverse recepten en voor ieder wat wils.