Boekrecensie Groenten – Antonio Carluccio

Boekrecensie groenten Antonio Carluccio

Met een naam als The godfather of Italian gastronomy kan je niet heen om Antonio Carluccio. De vriendelijke lachende Italiaan kijkt mij aan vanaf de kaft van het prachtig vormgegeven “Groenten.” De Italiaanse chef is geen chef van origine maar begon zijn culinaire carrière na wat omzwervingen in 1981 als restaurantmanager. In 1991 opende hij Carluccio’s dat hij in 2010 verkocht en nu 80 winkels beslaat in Engeland en Franchise in Ierland en zes in het Midden-Oosten. Daar werkt hij inmiddels weer als consultant. Hij is geridderd in Italië, schreef 24 kookboeken en werd breder bekend door de tv-serie Two greedy Italians. Niet slecht voor iemand die nooit de “echte” koksopleiding deed. Al 50 jaar in het vak. Zijn pasta carbonara staat hier bijna wekelijks op het menu en was voor mij een echte eye-opener.

In zijn carrière schreef hij al een boek over groenten maar hij besloot nog een boek hieraan te wijden door nieuwe ontdekkingen in zijn 50 jaar lange carrière. “Groenten” beslaat de hoofdstukken: Groene groenten, Wortelgroenten, Vruchtgroenten, Peulvruchten en granen, Kruiden specerijen en noten, Paddenstoelen en truffels en maar liefst 120 recepten. Groenten spelen overduidelijk de hoofdrol maar vlees of vis worden niet geschuwd maar komen niet volop voor. Ook desserts en gebak zal je niet veel aantreffen. Maar wat wel?

Veel informatie over groenten, hun geschiedenis en de diverse bereidingsvormen voorafgaande aan elk hoofdstuk. Letterlijk heerlijk om te lezen en informatief. Het is fijn dat een chef hier eens aandacht aan geeft en het verbreed je horizon voor nog meer recepten. En het boek staat natuurlijk bomvol recepten. Van pasta’s (zelfgemaakte ravioli), risotto, soepen, stoofpotten, salades en gevulde groenten.

Noem eens wat recepten? Duidelijk is dat dit boek zeker niet volgepropt is met allerlei pasta’s en een bredere kijk biedt op de Italiaanse keuken. Tongfilet met cantharellen, zelfgemaakte worstjes met venkel, gevulde paprika’s, een basis tomatensaus, zoetzure pompoen, bietjeslasagne, omelet met erwtjes en artisjokken, soep van aardpeer en prei met parmaham, gnocchi van kikkererwten of een Sardijnse couscous met baby-octopus. Genoeg keuze tussen klassieke Italiaanse gerechten en voor velen toch echt wel een verfrissende kijk op de Italiaanse keuken. Allemaal gekenmerkt door de Italiaanse waarden van niet te moeilijk koken en eenvoudige maar goede ingrediënten. En dat nodigt uit tot het induiken van de keuken.

Elk recept bevat een kaartje van Italië zodat je de regio van herkomst kan achterhalen en na een korte intro volgt vaak in enkele stappen de bereidingswijze. Bij de ingrediënten staat al wat je met het product moet doen zodat duidelijk is welke handelingen je vooraf al kan doen. Wat soms wel verwarrend is, is dat soms de bereidingswijze en ingrediëntenlijst als er meerdere onderdelen zijn niet met elkaar matchen in wat je als eerste nodig hebt. Dan staat er een lijstje voor deeg en een lijstje voor vulling en wordt in het recept begonnen met de vulling. Een simpele “begin met de vulling” had geholpen. Soms wordt dat wel genoteerd soms niet. Het is echt een zeurpunt van iemand die ook wat te zeuren moet hebben. Qua ingrediënten zijn enkele slasoorten streekgebonden en dus niet altijd in Nederland voorhanden. De overige producten zijn naar mijn inschatting bijna overal voorhanden.

De foto’s van Laura Edwards en illustraties zijn mooi en het hele boek voelt prachtig in balans. “Groenten” is een heerlijk boek van een passievolle chef die op zijn toch al wat hogere leeftijd (80) nog lang niet uitgeschreven lijkt. Laten we voor ons op hopen dat deze godfather nog lang door blijft schrijven. Want een boek van hem is an offer you cant refuse.

Titel: Groenten
Auteur: Antonio Carluccio
ISBN: 9789402602128