Boekrecensie: Frisse Start – Martha Stewart Living

Boekrecensie Frisse Start

Deel één de introductie:
“De meeste mensen weten dat voeding een grote invloed heeft op ons welzijn. Maar we weten niet altijd precies welke ingredienten we moeten kopen of wat we moeten koken om te genieten van de meest bevredigende, lekkere en gezonde maaltijden. Dit boek laat je zien hoe eenvoudig het kan zijn. Begin met verse groenten en fruit, volle granen en magere eiwitten, doe niet te moeilijk en neem de tijd om van eten te genieten. Deze ouderwetse aanpak van eten heeft een moderne naam: Clean eating.”

En zo begint Frisse Start kookboek & handboek van Martha Stewart living. Ik ben enthousiast door deze inleidende tekst. Een boek dat “het” begrepen lijkt te hebben. Gewone verse maaltijden zonder allerlei dieeteisen.

Martha Stewart, zelf ook niet vies van wat roomboter en suiker in het verleden heeft met haar team van chefs en foodwriters onder Martha Stewart Living dit kookboek in 2014 in Amerika uitgegeven. Het is nu ook in Nederland verkrijgbaar en daarmee is ze één van de vele bekende koks (Jamie Oliver, Nigella Lawson) die lezers ook graag mee wil nemen naar een gezondere lifestyle.

Hoewel ik van de intro enorm enthousiast werd zitten de 3 zinnen onder de titel mij niet helemaal lekker. Reset je gezondheid, detox je lichaam en voel je op je best. In hoeverre is dit boek dan toch niet een soort van dieetboek? In de eerste hoofdstukken vind je een enorme schat aan informatie. Het boek begint met resetten, je voedingspatroon aanpassen door de juiste voedingsstoffen te kiezen en je daarover te informeren. Ik ga niet zeggen of deze info juist is of niet. Daar kan ik niet over oordelen. Maar vanuit gouden regels probeert het boek je te informeren en te sturen naar een gezonder eetpatroon. Regels als: Kies voor onbewerkte producten, eet plantaardig, eet langzaam, beweeg (meer), eet vezels, mager eiwit, drink genoeg, weet wat je koopt en nog enkele tips om bewuster met voeding om te gaan.

Daarnaast vind je informatie over voedingsstoffen. Welke helpen met ontgiften, bevatten antioxidanten, helpen ontstekingsremmend en bij een goede spijsvertering. Welke voedingsstoffen kan je uitwisselen zodat je een gezondere variant eet. Zure room wissel je met yoghurt, aardappels met zoete aardappels en melkchocolade met pure chocolade bijvoorbeeld. En daarna veel informatie over gezonde vetten, goede vezels en peulvruchten. Voor de mensen die aan de hand genomen willen worden zit er een 3-daags voedingsplan en zelfs een 21-voedingsplan bij dit boek. Doel is om je te helpen om je lichaam te resetten en te reinigen, te laten wennen aan minder eten en van schadelijke stoffen te ontdoen.

Ik krijg altijd wel wat twijfels als ik dan lees dat je in de 1e week last kan hebben van vermoeidheid, pijntjes, hoofdpijn en een opgeblazen gevoel. Zeker als er dan staat dat het juist goed is en een teken is dat je lichaam gifstoffen afscheidt. Na die zuivering ga je in de 2e week weer voedingsstoffen introduceren. En in de 3e week moet je vooral volhouden want je bent nu lichter en al zo goed op weg. Ik ben voor een gezonde levensstijl (wie niet) maar het begin van het boek en de uitwerking op deze manier temperen mijn enthousiasme.

Dan lijkt het mij toch weer een boek dat je probeert een voedingspatroon c.q. dieet aan te praten. Want er wordt wel even keihard gedetoxed hier. En er wordt in de actieplannen toch aangeraden om bewerkte producten, toegevoegde suiker, zuivel, gluten, alcohol en koffie zoveel mogelijk te vermijden. Hoewel er redelijk nuchter wordt gezegd dat je ook af en toe mag genieten (zelfs van een roomijsje oe la la) mis ik daarmee wel de nuchterheid van de introductie. Dit is niet perse ouderwets eten en in de kern vooral vers koken met producten van goede kwaliteit. Je wordt toch aangeraden je hele voedingspatroon om te gooien. En met alle voedingspatronen die tegenwoordig als “het” beste en fitste voedingspatroon worden gepresenteerd, kies je ook met dit boek dus voor een methodiek. Overigens wel een methodiek die deels aansluit bij al veel bestaande methodieken en opvattingen die nu ook voorhanden zijn.

Deel twee de recepten:
In deel twee van dit boek vind je ruim 160 recepten. Die overigens ook prachtig zijn gefotografeerd. Van ontbijt (volkorenwafels met aardbei en yoghurt, gestoomde zalm met avocado, of omelet met champignon en microgroente), ontgiftende smoothies, soepen en salades (venkelsalade met aardperen en groene appel, snijbietensalade met gepocheerde eieren, sperziebonensoep met wortel, spinazie en dille), slimme snacks (boerenkoolchips en hummus, loempia met waterkers en avocado) hoofdgerechten (sobanoedels met zalm en waterkers, Indiase kip tomatensoep, taco’s met heilbot en grapefruit avocadosalsa, linzenburgers met sla en yoghurt) en wat lekkers (pistache gevulde dadels met kokos en havermoutkoekjes met aardbei en chocoladebrownies met walnoot) aan alle eetmomenten is gedacht. En de presentatie van de recepten is mooi en zeker smaakvol. Zonder het hele eerste hoofdstuk eventueel te lezen zitten er zeker recepten bij die je alleen daarom al zou willen maken.

Overal staat bij de recepten of veganistisch, zuivelvrij, notenvrij of glutenvrij is. Handig als je bepaalde allergieën hebt of bijvoorbeeld veganist of vegetarisch bent. Een aantal standaardproducten ontbreken wel. Dat is een bewuste keuze voor het soort voedingspatroon dat aangereikt wordt. Varkensvlees en rundvlees ontbreken bijvoorbeeld in zijn geheel en met vis wordt vooral de vette variant gebruikt. En met deze beperkingen, en door het eerste hoofdstuk zal dit boek zeker niet voor elke doelgroep even aansprekend zijn.

Frisse Start zit boordevol goede intenties en informatie om mensen gezonder te laten eten (en drinken). Dat je daarmee wel in een bepaald voedingspatroon wordt geleid en of je die informatie wil geloven en volgen is aan de lezer zelf om te bepalen.

De ruim 160 verse recepten bieden leuke variaties op bestaande recepten en zijn vooral rijk aan groenten, vezels en arm aan vlees. Als je uit dit boek kookt maak je daarmee wel verse en voor zover ik kan inschatten ook gezonde recepten voor alle momenten van de dag. Dat lijkt mij een prima afwisseling te bieden op je standaard maaltijden. Een boek dat je dus kan kopen om je eigen voedingspatroon om te gooien maar ook voor hen die gewoon zin hebben af en toe lichtere en gezondere maaltijden te koken.

Dit boek is mij op mijn verzoek door de uitgever toegezonden. Deze recensie bevat slechts mijn mening.