Boekrecensie Eat Happy – Melissa Hemsley

Boekrecensie Eat Happy - Melissa Hemsley

Toen ik het boek Eat Happy van Melissa Hemsley ontving, de wederhelft van Jasmine Hemsley en ook wel bekend als Hemsley en Hemsley was ik enigszins sceptisch. Ik kende de zusjes als geheel al als gezonde thuiskoks. Ze voldoen aan het beeld van de super slanke foodies die lachend met de kom salade, of in dit geval een burger tussen een krop sla, in de hand koken. Niet dat ik daar iets op tegen heb maar bekrompen als ik ben plaatste ik ze daarmee wel automatisch in het hokje van super foods en gezonde lifestyle goeroes. Toch vroeg ik het boek van Melissa Hemsley ter recensie aan. De zussen zijn even uit elkaar om hun eigen ding te doen en Melissa koos voor Eat Happy met feel good gerechten die in 30 minuten klaar zijn.

En dat wilde ik ook wel eens onder de loep nemen. Want het liefst sta ik ook super slank en glimlachend met een burger in een krop sla in het leven. En hoewel dat cynisch klinkt, bedoel ik het toch wel enigszins serieus en ook wel jaloers. Ik eet graag gezond maar vind dan wel dat het wat mij betreft zonder teveel wollige verhalen geleverd mag worden. En niet alleen maar met courgettepasta of quinoa en moerbessen.

De essentie van Hemsley met dit boek is koken met weinig pannen, in 30 minuten klaar en vers, zonder voorbewerkte producten en geraffineerde suikers. Daarnaast staat dit boek boordevol tips hoe je bijvoorbeeld restjes kan verwerken, variaties kan maken en kooktips. En het is prijzenswaardig te benoemen dat overbodige verspilling wordt besproken.

Het boek bevat de hoofdstukken Ontbijt & Brunch, Eten uit een kom, Vlees, Vis, Groentehoofdgerechten, Salades, Bijgerechten, Snacks, dips en borrelhapjes, Zoete lekernijen en dranken. Daarnaast enkele slimme korte hoofdstukken over het gebruik van de koelkast en vriezer en wat handig is erin te hebben, alternatieven, restanten en basisgerechten.

Het boek bevat daarnaast sfeerfoto’s die meestal van een etende en genietende Melissa zijn en natuurlijk van een groot deel van de gerechten. En man o man wat zien die er goed uit. Mooi gestyled, mooi belicht, en de recepten zien er smaakvol uit. En over die recepten gesproken, wat bevat dit boek dan voor recepten? Elk hoofdstuk bevat een fijne inleiding met tips. Leuk is ook dat een aantal klassiekers een gezond(er) jasje hebben gekregen van Melissa. Katscurry bijvoorbeeld met gemalen amandelen en gedroogde kokos zodat je wel crunch hebt maar niet het vette van paneer. Of pad thai of Singapore Noedels, Aziatische kalkoen en wortelburgers, of eend in pannenkoekjes.

Om een beter beeld te schetsen. Denk aan de volgende recepten: Pittige bonen in halloumi of quinopap of pizzamomelet voor het ontbijt, dal met korianderyoghurt of zonnige gember-en-misosoep uit een kom. Pestokip met zomergroenten, lamskoteletten met muntolie, Japanse vis met doperwtendip met wasabi, pompoenrijst in Spaanse stijl. Een salade met warm gerookte forel met rode biet en venkel, kikkererwtenwraps met za’tar als bijgerecht. Boekweitblini’s met pittige feta of Schotse eieren als snack en zacht bananenijs of bosbessengebak als zoete lekkernij.

De gerechten zijn divers en gevarieerd. Wat je bij Hemsley veel ziet is de vervanging van bepaalde ingrediënten. Bloemkoolrijst, courgette of knolselderij uit de spiraalsnijder (dus toch courgette spaghetti), bloemkoolpuree, boekweit(noedels), quinoa (dus toch), kokosolie, ahoornsiroop, dadels. En eigenlijk geen bloem, aardappels, pasta of rijst. Is dat erg? Nee, de recepten zijn simpel genoeg om die eventueel erbij te serveren of ergens voor te vervangen en aan de andere kant daagt het je ook weer uit anders te koken. Het is in ieder geval geen overkill en je kan natuurlijk zaken als kokosolie of ahoornsiroop zelf vervangen door olijfolie en honing.

De recepten zelf bevatten een inleiding en suggesties wat je bij het gerecht kan serveren en zijn verder helder en duidelijk. En omdat je alles vers maakt (dus ook de sauzen) weet je precies wat er in zit. Tegenwoordig zijn alle gezondere producten die zij beschrijft bij elke supermarkt wel verkrijgbaar. Zelf maakte ik de visburgers uit dit boek en deze waren goed van smaak (ik had ze zelf iets te zout gemaakt) maar er werd goed van gegeten ook door mijn bende van drie.

Wil ik nu na dit boek nog steeds zoals Melissa Hemsley, slank, lachend met een burger in de krop sla in de hand staan? Ik zeg ja. Hoewel dit boek deels mijn vooroordeel bevestigt van quinoa en bloemkoolrijst en dergelijke is het geen overkill en brengt het gezonder eten (volgens de Hemsley methode) op een laagdrempelige manier je keuken binnen. Het boek bevat smaakvolle recepten en voor hen die toch liever echte pasta, aardappels en rijst willen gebruiken en geraffineerde suikers, is het één en ander gemakkelijk uit te wisselen. Of je, als je elke dag uit dit boek kookt en eet er net zo stralend en gelukkig en slank als Hemsley uit ziet zal ik niet garanderen. Gezonde en smaakvol uitziende recepten met veel groenten en binnen een aanzienlijke tijd op tafel? Dat zeker en dat is minstens een stap naar dat stralende voorbeeld op de kaft.

Titel: Eat Happy
Auteur: Melissa Hemsley
Uitgeverij: Fontaine Uitgevers