Boekrecensie: Bij mij aan tafel – Nigella Lawson

Boekrecensie: Bij mij aan tafel - Nigella Lawson
Nigella Lawson is een vaste waarde in de kook(boeken)wereld. Zij bracht haar eerste boek, how to eat, uit in 1998. Daarna volgde Nigella Bites, how to be a domestic godess, wat naar Nigella’s mening in Nederland enigszins ongelukkig werd vertaald in: “Hoe word je een goddelijke huisvrouw.” Want zoals ze zelf zegt, ik ben een zakenvrouw geen huisvrouw.

Na nog een reeks boeken en tv-series is ze niet meer weg te denken en waar Jamie Oliver koken leuk maakte, maakte Nigella het leuk en ook nog sexy. Als Nigella kookt lijkt het alsof ze gewoonweg zomaar wat uit de kast trekt. Ze haalt even wat bij de supermarkt, plukt wat spullen uit de kast maakt een babbeltje en als gevolg staan de lekkerste dingen op tafel. Die laagdrempeligheid en simpelheid waarmee ze kookt, en ook toch die zwoele oogopslag maakt haar naar mijn idee tevens zo populair.

Nadat ook Nigella in haar vorige boek een uitstapje maakte naar gezonder eten is “Bij mij aan tafel, Het geluk van thuiskoken” Nigella in haar meest vertrouwde omgeving. Dit boek is naast recepten voor haar ook een bundel herinneringen. Want elk recept grijpt terug op herinneringen van samen aan tafel eten. En dat is natuurlijk ook wel een essentie van eten. Verbinden. Dit boek bevat eten dat zij graag bereidt. Niet te moeilijk of te technisch. Zoals zij zegt, het leven is ingewikkeld, koken hoeft dat niet te zijn. Want zo stelt Nigella, als iedereen een diploma nodig had gehad om te koken was de mens allang verdwenen.

Dit boek bevat dus vooral niet al te ingewikkelde recepten in een volgens haar wat warrige vorm gegoten. Warrig, omdat ze zelf ook zo leeft. En omdat ze zoals ze zelf zegt, zonder strakke orde vrijer kan ademen. Daarmee is de opbouw van het boek niet in strakke vorm gegoten, ontbreken hoofdstukken en onnodige witregels. Is dit boek dan ook direct chaotisch te noemen of sterker gezegd een rommeltje? Welnee. Meteen bevat het boek een inhoudsopgave op recepten. Inderdaad is die niet direct logisch opgebouwd maar je ziet wel meteen wat er in dit boek te vinden is. Bulgur met geschaafde amandelen en nigellazaad, lendebiefstuk met ansjovisroom, gouden knoflookmayonaise, kleverige toffeecake, gebakken zalmfilet met aleppopeper en venkelzaad, gevlinderde kip met miso en sesamzaad, wentelteefjes met parmezaan, brownies voor noodgevallen en wafels van restjes aardappelpuree met knoflook en parmezaan. Het is een greep uit dit boek met lekkere gevarieerde recepten.

Wat overigens erg fijn is, is dat achterin het boek een lijst staat waarin wordt aangegeven hoe je elk recept vooraf kan bereiden en kan bewaren. Voor een warrig persoon als Nigella zegt dat ze is, is hier wel echt goed over nagedacht. Een slim hoofdstuk waar menigeen gebruik van zal maken vooral wat je vooraf al kan doen.

Elk recept in dit boek bevat een intro, een ingrediëntenlijst inclusief wat je moet doen met het ingrediënt ter voorbereiding zoals hakken, schoonmaken, in plakjes snijden en dergelijke (handig) en daarna volgen steeds een paar stappen om het recept te bereiden.

Nergens heb je het gevoel dat in die korte stappen tekort wordt gedaan aan de bereiding en dat is knap. In korte stappen toch duidelijk maken wat de bedoeling is. Voor de meeste thuiskoks zit er wel wat lekkers in dit boek om de uitdaging thuis aan te gaan. Wil je zelf eens krokante garnalen maken of mayonaise vers maken of houd je van meer uitdaging dan kan je bijvoorbeeld gaan voor een langzaam gebraden vijfkruidenlam of rozen en peperpavlova gaan. Laagdrempelig zegt in dit geval echt iets over de wijze van opschrijven en uitwerken. Het kan elke thuiskok over een drempel helpen om de wat ingewikkeldere recepten uit dit boek te gaan proberen. Voor de echte thuis-sterrenkoks zullen de recepten wellicht net te weinig uitdaging hebben. Daar zijn de gerechten misschien niet verfijnd genoeg voor. Bij Nigella krijg je gewoonweg lekker eten zonder al teveel opsmuk.

Ik maakte inmiddels 2 recepten uit dit boek en beide waren spot on zoals ze dat in Engeland zouden zeggen. En lekker ook, ook al moesten mijn kinderen en vrouw het zonder zwoele blik van Nigella doen. De foto’s in het boek zijn mooi en niet teveel gestyled. Hoewel ze heel mooi en fris ogen hebben ze daarmee wel iets nostalgisch. Dit draagt positief bij aan de laagdrempeligheid. Want te strak gestylde foto’s kunnen ook weer leiden tot een te grote drempel deze recepten te proberen. Je moet het gevoel hebben dat je dit als thuiskok ook kan maken en presenteren. En dat idee is geslaagd. Wat ik overigens wel wat bezwaarlijk vind is de hoge prijs. €34,99 is voor elk boek eigenlijk wel een flink bedrag. En qua dikte vind ik die prijs wel wat aan de forse kant. Dat kan menig kookboekliefhebber wellicht weerhouden tot deze in de aanbieding komt.

Bij mij aan tafel van Nigella Lawson is een boek dat recepten biedt voor de thuiskoks die niet van al teveel poespas houden. Samengevat, lekker eten waar je gelukkig van wordt. Van het maken ervan en het (samen) eten. Zoek je veel uitdaging in de keuken en houd je van hele luxe maaltijden dan is dit wellicht niet het boek voor jou. Dit boek is er één die je ook doordeweeks uit de kast pakt als je wil koken. Het zijn gewoonweg lekkere maaltijden die goed zijn uitgelegd en de gemiddelde thuiskok een hoop inspiratie bieden en ze mede door de laagdrempeligheid ook genoeg uitdaagt de wat complexere recepten uit dit boek te proberen. Een heerlijk boek is dit zeker al is deze in alle eerlijkheid nog wel wat aan de hoge prijs.

Titel: Bij mij aan tafel – Het geluk van thuiskoken
Auteur: Nigella Lawson
Uitgeverij: Atlas contact