Boekrecensie: Basics to brilliance – Donna Hay

boekrecensie basics to brilliance donna hay

Donna Hay, de Australische chef is een begrip in de kookboekenwereld. Niet alleen schreef ze al 26 boeken, ook heeft ze in 2007 een prijs gewonnen als één van de 7 beste kookboekenauteurs ter wereld. Wie Donna Hay zegt, zegt niet te complex maar lekkere maaltijden en ook prachtig gepresenteerd. Maar het houdt niet op bij kookboeken, ook een eigen magazine, servies en keukenaccessoirelijn en online winkel, app, eigen bakmixen en tv-series. Donna Hay is niet zomaar een kok en schrijfster, ze is een merk.

In haar nieuwe boek Basics to brilliance legt zij de lat voor alle andere kookboekenschrijvers weer enorm hoog. Want wat een mooi boek is dit. Basics to brilliance is recht voor zijn raap. Geen lange intro’s. Hop 3 hoofdstukken en een handige woordenlijst (met fijne omrekentabellen van diverse maten en temperaturen) en register. Vanuit de hoofdstukken Hartig, Onmisbaar (met een groot aantal receptjes die je ook in het boek verder nodig hebt, zoals pesto, deeg, kruidenboter, couscous, en het perfecte gekookte ei) ga je over in het hoofdstuk Zoet.

In van Basics to brilliance deelt Hay de basisrecepten van haar beste klassiekers en haar eigen onmisbare moderne recepten. Hoe werkt dit boek dan? Elk recept begint met een basisrecept waarop ze na de bereiding daarvan voortborduurt. Zodat je van de basis zo verder kan in een aanpassing daarop. Ja klinkt leuk maar geef eens een voorbeeld? Ok, van gefrituurde karnemelkkip ga je zo over in de krokante kipburgers en broodjes krokante kip met koolsla. Of van gevlinderde kip naar kip met rokerig korstje, krokante kip met salie en spek. Of van ganache naar pure chocoladetaart met frambozen of luxe chocoladetruffels. Ah nog ééntje dan, van lemon curd, naar laagjestaart met citroen en blauwe bessen of snelle citroen-meringueparfaits. En de lijst met overheerlijk uitziende gerechten gaat maar door en door.

Hoewel de meeste Hay kennen van haar foto’s met lichte achtergronden kiest ze in dit boek vooral voor donkere achter-en ondergronden. Alleen het hoofdstuk Onmisbaar kent veel wit. Maar de foto’s van William Meppem en de foodstyling zijn zo ontzettend mooi dat het moeilijk te weerstaan is om geen hap uit het boek te nemen. Dit is foodfotografie van het hoogste niveau en het is bewonderenswaardig dat je met zoveel donker toch zulke mooie goed belichte foto’s krijgt. Niet alleen de gefotografeerde gerechten maar ook de foto’s met ingrediënten zijn echt prachtig. Ik zag nog nooit zo’n smakkelijke mixer met chocolademousse. De recepten zelf zijn met de foto’s om van te watertanden. Foodporn noemen we dit botweg. Ik gaf natuurlijk al wat voorbeelden maar de pekingeend, pulled pork, gnocchi, soufflé, garnalenspiezen met chili, meringuebeslag, tot aan de kleverige chocolate chip cookies en cheesecake. Bij alles wil je direct naar de keuken rennen om aan de slag te gaan.

Dit is geen boek dat je koopt omdat je graag gebalanceerd wil eten of met één recept een complete maaltijd op tafel wil zetten. Er wordt ook niet gesmeten met voedingswaarden (fijn) of daarover gesproken. Dit boek gaat gewoon om goede gerechten waarmee je na de basics verder kan met brilliance uitbreidingen en natuurlijk ook zelf verder mee kan experimenteren als je de basics onder de knie hebt.

Hoe zijn de recepten geschreven? De basic recepten zelf zijn overzichtelijk opgebouwd en alles wordt in stappen uitgelegd. De brilliance recepten zijn in één paragraaf uitgelegd en borduren voort op de basics die je dus eerst maakt. Ook die zijn, ondanks dat ze in één paragraaf staan erg overzichtelijk. De voetnoten en tips in de recepten zijn behulpzaam maar komen soms wat rommelig over omdat het er soms wel erg veel zijn en het verschil tussen een tip en voetnoot niet heel duidelijk is. Een andere kleine tip of voetnoot is dat nergens staat welke recepten vegetarisch of veganistisch zijn. Maar dat is dan ook echt mijn enige tip of voetnoot in dit geval. Kies maar.

Basics to brilliance is echt één van de mooiste kookboeken van 2017. Het zit met zijn 400 pagina’s en grote formaat stampvol recepten en prachtige foto’s en heeft van amateur tot gedreven thuiskok echt voor ieder wat wils. Donna Hay maakt met dit boek haar naam als één van de beste kookboekauteurs ter wereld meer dan waar. Een echte must have.

Titel: Basics to brilliance
Auteur: Donna Hay
Uitgeverij: Spectrum